Na przełomie 2011/2012 w Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera zostało zrealizowane, po raz czwarty, badanie losów zawodowych absolwentów (studiów licencjackich i magisterskich), tym razem rok po ukończeniu studiów, czyli w badaniu wzięły udział osoby, które obroniły się w 2010 roku. Byli to absolwenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych kierunków: filologii - lingwistyka stosowana, stosunków międzynarodowych i socjologii oraz absolwenci studiów uzupełniających magisterskich kierunku stosunki międzynarodowe. Absolwenci na fakt badania zareagowali pozytywnie, i byli zainteresowani jego wynikami.

Analiza uzyskanych danych wskazuje, że, po upływie roku od ukończenia studiów, odsetek osób, które podjęły pracę, jest wysoki i wynosi ok. 80 %, w tym 61 % absolwentów pracuje na pełny etat, 10 % prowadzi własną działalność gospodarczą, a ponad połowa pracujących na etacie osób ma zawartą umowę na czas nieokreślony. Branże, w których najczęściej znajdowali pracę absolwenci stosunków międzynarodowych, to korporacje (bardziej popularne wśród absolwentów studiów licencjackich), administracja publiczna (dominująca wśród absolwentów studiów uzupełniających magisterskich) oraz handel. Absolwenci lingwistyki stosowanej przede wszystkim zdobywali zatrudnienie w biurach tłumaczeń, korporacjach, turystyce oraz szkołach językowych, a socjologowie - mający największy problem z podjęciem pracy – w reklamie, marketingu, doradztwie i handlu. Znaczna część badanych (70%) wyraziła zadowolenie z wysokości swojego wynagrodzenia (ok. 30% absolwentów zarabiało powyżej 2400 zł netto w momencie wypełniania ankiety). Kryteriami, którymi, w opinii respondentów, najczęściej kierują się pracodawcy, zatrudniając pracownika, są cechy osobowości i charakteru, motywacja do pracy, znajomość języków obcych oraz doświadczenie zawodowe (duży odsetek absolwentów WSE pracował już w czasie studiów), natomiast umiejętnościami najbardziej przydatnymi w pracy są: umiejętność komunikowania się, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji oraz samodzielność. Najbardziej adekwatnie w stosunku do potrzeb pracodawców w WSE kształcone są: umiejętność negocjacji, umiejętności analityczne, umiejętność pracy zespołowej i umiejętność komunikowania się. Badania wykazały, że poziom posiadanych kompetencji - po ukończeniu studiów - jest wysoki i różni się tylko o 0,1 punktu na 5 – punktowej skali (ok.2%) od poziomu wymaganego w miejscu pracy.

W badaniu dokonano pomiaru satysfakcji respondentów z wyboru WSE jako miejsca studiów. Jak się okazało, 87% absolwentów jest zadowolonych z podjęcia kształcenia w tej uczelni, a jedynie 3% z nich zadeklarowało niezadowolenie. Zatem WSE jest uczelnią, która kształci dobrze, jej absolwenci z sukcesem wychodzą na rynek pracy, po czym skutecznie się na nim realizują dzięki kompetencjom zdobytym w trakcie studiów. Jednocześnie, zgodnie z końcowymi wnioskami autorów raportu, funkcjonowanie wychowanków WSE na rynku pracy „obrazuje współczesne trendy, takie jak brak wyraźnego „przeskoku” między studiami a pracą, poszukiwanie work-life balance i chęć/konieczność ciągłego rozwoju”.

Dorota Szmigielska
Kierownik Biura Karier WSE
(na podstawie raportu z badań losów zawodowych absolwentów WSE, opracowanego przez zespół badawczy BK WSE: Seweryn Rudnicki, Dariusz Szklarczyk, Regina Skoczylas).

Tematy przeprowadzonych badań:

  • "Badania studentów kończących studia w WSE w 2010 roku"
  • "Badania losów zawodowych absolwentów"
  • "Badanie jakości kształcenia w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera pod kątem potrzeb rynku pracy - perspektywa pracodawców i studentów."
  • "Oczekiwania studentów oraz pracodawców względem obowiązkowych praktyk studenckich"
  • "Oczekiwania studentów I roku Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera wobec uczelni"
  • "Ocena kwalifikacji zdobytych w Wyższej Szkole Europejskiej, w konfrontacji z realiami rynku pracy"

Więcej informacji na temat poszczególnych badań można uzyskać kontaktując się z Biurem Karier Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.