Zarządzając ludźmi podejmujemy kluczowe dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa decyzje. Rekrutujemy nowych pracowników, ustalamy terminy urlopów, przyznajemy podwyżki i nagrody, staramy się motywować, nieustannie udoskonalamy systemy wynagradzania. Niemal każdego dnia dokonujemy wyborów, które oddziałują na życie pracowników oraz wpływają na efektywność całej organizacji. Czym jednak kierujemy się podejmując decyzje? Jak uzasadniamy ich słuszność? Jak wybieramy najlepsze strategie działania? Skąd wiemy, co należy robić?

Wydaje się, iż zarządzając ludźmi zbyt często podejmujemy decyzje mechanicznie, bez zastanowienia i bez poszukiwania ich uzasadnienia: bo szef tak kazał, bo od lat tak robimy, tak ustaliliśmy na spotkaniu, taka jest opinia ekspertów. Pomyśl o jakimś działaniu, które ostatnio wdrożyliście, jako dział zarządzania ludźmi, może to być cokolwiek: zmiana w systemie wynagradzania, nowe świadczenia dla pracowników, organizacja spotkania integracyjnego, czy nowa strategia employer branding. Zastanów się teraz, czy wybierając do wdrożenia takie a nie inne działanie, dysponowaliście jakimkolwiek rzetelnym dowodem, że to działanie przyniesie korzyści firmie? Na jakiej podstawie podjęliście decyzję? Bo szef tak wybrał, bo tak ustaliliście na spotkaniu, tak kazali z centrali, a może taka była opinia ekspertów?

Dowodem skuteczności działania nie jest nie jest artykuł w Internecie, czy czasopiśmie branżowym, nie jest nią też wypracowane na spotkaniu wspólne stanowisko. Jedynym znanym obecnie sposobem wykazania skuteczności podjętego działania jest opieranie się na faktach - wynikach badań naukowych. Czy jednak kiedykolwiek w swojej pracy odwoływałeś się do faktów naukowych? Czy podjąłeś jakąkolwiek, choćby jedną, decyzję na podstawie wyników badania opublikowanego w recenzowanym czasopiśmie naukowym? Prawdopodobnie nie. Dzieje się tak, ponieważ wielu specjalistów zarządzania ludźmi patrzy na badania naukowe, jako na zbędne fanaberie, teoretyczny bełkot oderwany od realiów codziennej pracy. Tymczasem nie ma nic bardziej mylnego. Istotę naukowego podejścia do problemów w zgrabny sposób tłumaczy Richard Feynman, fizyk i noblista: W epoce średniowiecza krążyło po świecie mnóstwo zwariowanych teorii, na przykład pogląd, że proszek z rogu nosorożca zwiększa potencję. Potem odkryto metodę weryfikacji teorii - sprawdzić, czy działa w praktyce, a jeśli nie działa, wyrzucić ją do śmieci. Oczywiście z metody tej rozwinęła się nauka. Nauka nie musi dziać się na uniwersytetach, nie musi wymagać wielkich nakładów finansowych. Nauka, to sposób patrzenia na rzeczywistość, który sprowadza się do prostej zasady: sprawdź, czy teoria działa w praktyce - jeśli nie, jak najszybciej wyrzuć do kosza. Pozostaje zapytać, ile zwariowanych i nigdy niesprawdzonych teorii krąży dziś w świecie HR-u?

Podejmowanie decyzji w oparciu o wyniki badań naukowych nie zostało wymyślone przecież po to, by utrudniać życie praktykom. Naukowy sposób patrzenia na rzeczywistość został wymyślony przez ludzkość po to, by konstruować niesamowite maszyny, zdobywać kosmos, poznawać działanie mózgu i leczyć nieuleczalne choroby. Nic nie stoi na przeszkodzie, by naukowy, oparty na faktach, sposób patrzenia na rzeczywistość pomagał w zarządzaniu ludźmi.

Idea evidence based, czyli opierania działania na najlepszych faktach i dowodach naukowych, wywodzi się z nauk medycznych. Tam, gdzie chodzi o ludzkie życie, nie może być mowy o przypadkowych działaniach (Axelsson, 1998; Stewart, 1998). Stopniowo ideę tę wdrażano w innych dziedzinach ludzkiego życia. Evidence based HR, czyli zarządzanie ludźmi oparte na faktach, to proces podejmowania decyzji biznesowych łączący krytyczne myślenie, najnowsze dowody pochodzące z badań naukowych oraz dostępne informacje biznesowe (Rousseau i Barends, 2011). Najprościej mówiąc, evidence based HR to nic innego, jak opieranie działań na najlepszych dostępnych w danej chwili faktach i dowodach (Hamlin, 2007). Nieodzownym składnikiem zarządzania ludźmi opartego na faktach jest myślenie krytyczne - myślenie ukierunkowane na ocenianie wykorzystywanych strategii i sposobów działania, jak i ocenianie końcowego efektu podjętych działań (Nęcka, Orzechowski, Szymura, 2006). Myślenie krytyczne to nieustanne stawianie pytań i analizowanie skuteczności podjętych działań oraz weryfikowanie przyjętych założeń. Dlaczego mamy tak postąpić? Jakie są dowody, że to działanie będzie skuteczne? Czy eksperci na pewno mają rację? Jakie wskaźniki powinniśmy rejestrować, by zbierać fakty o działaniu organizacji? Czy opieramy się na rzetelnych danych? Myślenie krytyczne jest fundamentem działań, które są naprawdę skuteczne. Jak ważne może być myślenie krytyczne umożliwiające opieranie się na faktach, zamiast na przeczuciach i intuicjach, wskazuje krótki test przygotowany przez Rousseau i Barends (2011). Tabela 1 zawiera pięć zdań odnoszących się do praktyki zarządzania ludźmi. Postaraj się ocenić, czy zaprezentowane w każdym z wierszy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.

Tabelka 1. Tabela 1 Quiz Rousseau i Barends (2011).

Pytanie

Odpowiedź

1. Połączone oceny menedżerów i testy psychologiczne to najlepszy sposób skutecznej rekrutacji nowych pracowników.

PRAWDA

FAŁSZ

2. Pracownicy o niskich kompetencjach odnoszą większe korzyści
z informacji otrzymywanych od przełożonych, niż pracownicy
o wysokich kompetencjach.

PRAWDA

FAŁSZ

3. Konflikty związane z zadaniami motywują pracowników i zwiększają ich efektywność, podczas gdy konflikty powodowane wzajemnymi sympatiami i antypatiami obniżają efektywność grupy.

PRAWDA

FAŁSZ

4. Pracownicy o wysokim poziomie inteligencji źle sobie radzą w zawodach wymagających niskich kwalifikacji.

PRAWDA

FAŁSZ

5. Testy psychologiczne nie są użyteczne, ponieważ ludzie nagminnie w nich kłamią.

PRAWDA

FAŁSZ

 

Źródło: Rousseau i Barends (2011).



Niejeden specjalista z zakresu zarządzania ludźmi może w codziennej pracy spotkać się z podobnymi, jak przedstawione w tabeli 1, dylematami. Jakie są zatem poprawne odpowiedzi? Otóż wszystkie zdania w tabeli 1 są fałszywe w świetle obecnej wiedzy naukowej (Rousseau i Barends, 2011). Warto zastanowić się, co odpowiedziałby współczesny specjalista zarządzania ludźmi, gdyby stanął np. przed pytaniem, czy warto, aby menedżerowie prowadzili rozmowy z pracownikami przed ich zatrudnieniem. Najważniejsze jest nawet nie to, co by odpowiedział, ale raczej to, na jakiej podstawie sformułowałby swoją wypowiedź. Czy oparłby się na faktach i dowodach, czy raczej sypałby z rękawa gotowymi sloganami, w rodzaju: dobre praktyki polityki personalnej naszej firmy wskazują, iż przełożeni powinni osobiście oceniać kandydatów do pracy. Okazuje się, że włączenie menedżera w proces rekrutacji prowadzi do podejmowania gorszych decyzji dotyczących selekcji niż korzystanie jedynie z trafnych testów selekcyjnych (Highhouse, 2008). Lecz, by się tego dowiedzieć, należy po pierwsze krytycznie ocenić dotychczasowe procedury, a po drugie odwołać się do faktów i dowodów, a nie pustych frazesów.

Zasady zarządzania ludźmi opartego na faktach


Jak zatem wdrożyć zarządzanie ludźmi oparte na dowodach? Rousseau (2012) podaje pięć zasad zarządzania ludźmi opartego na faktach:

1. Podejmuj decyzje opierając się na sprawdzonych dowodach naukowych z recenzowanych czasopism naukowych.
2. Gromadź wskaźniki funkcjonowania organizacji, by opierać swoje działania na dowodach (zarówno te „twarde”, związane np. z fluktuacją, absencją, nakładami na personel, jak i „miękkie” – informacje na temat klimatu w organizacji oraz postaw i opinii jej pracowników).
3. Myśl krytycznie: oceniaj, pytaj, sprawdzaj, nigdy nie przyjmuj niczego na wiarę. Stosuj strategie, które pozwolą ci uniknąć błędów myślenia.
4. Myśl nie tylko o bieżących, ale i długoterminowych skutkach swoich decyzji.

1. Podejmuj decyzje opierając się na sprawdzonych dowodach naukowych z recenzowanych czasopism naukowych.


Jedynie recenzowane, niezależne pisma dostarczają, zdaniem Rousseau (2012), faktów. Artykuł zanim zostanie opublikowany w recenzowanym czasopiśmie opiniowany jest przez anonimowych recenzentów, zwykle profesorów w danej dziedzinie. Jeśli treść artykułu poradzi sobie z krytyką recenzentów zostanie opublikowany, jeśli nie, jest odrzucany - daje to gwarancję rzetelności. Nie każdy ma jednak czas przeglądać dziesiątki naukowych periodyków. Zwykle praktycy poszukują wiedzy w czasopismach branżowych lub na specjalistycznych portalach internetowych. Zadaniem Rousseau (2012), czytając takie popularnonaukowe źródła warto sprawdzać, czy przytaczane w nich wskazówki poparte są dowodami w postaci odwołań do literatury naukowej. Artykuły niezawierające nawet ogólnej bibliografii często przedstawiają jedynie poglądy autorów, które mogą być nigdy niezweryfikowanymi w praktyce teoriami – nie powinny one być oparciem dla naszych decyzji.

2. Gromadź wskaźniki funkcjonowania organizacji, by opierać swoje działania na dowodach.


Zarządzanie ludźmi oparte na faktach to nie tylko odwoływanie się do wyników badań, które prowadzą naukowcy, ale to także, a może nawet przede wszystkim, prowadzenie własnych badań. Chcąc opierać się na faktach trzeba nieustannie monitorować sytuację biznesową przedsiębiorstwa. Wykorzystanie rzetelnych wskaźników funkcjonowania firmy to przykład badań generujących fakty, które prowadzić może każda organizacja biznesowa. Użyteczność narzędzi badawczych i wskaźników, z których korzystamy, powinny być wcześniej zweryfikowane w badaniach pilotażowych. Ponadto ważne, by wykorzystywane wskaźniki były zobiektywizowane i możliwie jednoznacznie interpretowalne. Doskonale spełniających te wymagania narzędzi dostarczają portale badaniaHR.pl oraz wskaźnikiHR.pl, gdzie oprócz rzetelnych danych wewnętrznych można uzyskać również benchmark rynkowy. Oprócz monitorowania bieżącej sytuacji firmy, istotnym aspektem zarządzania opartego na faktach, jest także ewaluacja podjętych decyzji. Dlatego też w zarządzaniu ludźmi opartym na faktach niezwykle istotne jest wykorzystywanie wskaźników nie tylko do opisu aktualnej sytuacji firmy, ale także do analizy tego, jak zmienia się funkcjonowanie biznesu w efekcie wdrażanych zmian (Hamlin, 2007). Tylko opierając się na faktach - liczbowych wskaźnikach funkcjonowania przedsiębiorstwa możemy wiedzieć, które strategie działają, a które można wyrzucić do kosza.

3. Myśl krytycznie: oceniaj, pytaj, sprawdzaj, nigdy nie przyjmuj niczego na wiarę.


Krytycznie oceniaj rady ekspertów i konsultantów, pytaj o dowody, o fakty, o wyniki badań i odniesienia do literatury. Opieraj się na dowodach, nie na modach: karnety na siłownie, wyjazdy integracyjne i employer branding - hasła, które ładnie brzmią niekoniecznie muszą być skuteczne dla twojej organizacji. Krytyczne myślenie to detektywistyczna ciekawość, poddawanie w wątpliwość i poszukiwanie coraz lepszych rozwiązań. Podstawą krytycznego myślenia może być odwołanie się do wskaźników funkcjonowania przedsiębiorstwa. Gdy konsultanci obiecują Ci wzrost motywacji pracowników w efekcie wdrożenia ich pomysłów, ty zaproponuj im odwołanie się do wskaźników: liczby absencji, liczby zwolnień, czy zysku na pracownika - mierzalnych wskaźników funkcjonowania firmy, których zmiany mogą podlegać krytycznej ocenie. Jeśli wprowadzasz nowe działania, wyznacz wskaźniki funkcjonowania przedsiębiorstwa, które mają się zmienić w efekcie ich wdrożenia. Zmierz ich obecny poziom i monitoruj jak się zmieniają wraz z wdrażaniem zaplanowanych działań. Skuteczne działania kontynuuj, nieskuteczne wyrzuć do kosza.

4. Myśl nie tylko o bieżących, ale i długoterminowych skutkach Twoich decyzji.


Staraj się dowiedzieć jak najwięcej o możliwych długoterminowych konsekwencjach Twoich działań. Nie zawsze krótkotrwały wzrost efektywności przekłada się na generowanie długotrwałych zysków. Analizuj wskaźniki działania firmy w różnej skali: miesięcy, kwartałów, ale też, jeśli to możliwe, lat. Wiele można nauczyć się obserwując konkurencję. Porównuj się z innymi organizacjami i analizuj, jakie konsekwencje miały planowane przez Twoją organizację działania, gdy wdrożono je w innych firmach z branży. Tu znów rysuje się waga prowadzenia własnych badań i gromadzenia wskaźników funkcjonowania przedsiębiorstwa, w czym pomóc mogą specjalistyczne narzędzia, jak te, udostępniane przez portale badaniaHR.pl oraz wskaźnikiHR.pl. Porównać się z innymi możemy tylko wtedy, gdy przez odpowiednio długi czas zbieramy istotne fakty o działaniu naszej organizacji.


Zarządzanie ludźmi oparte na faktach (evidence based) HR to korzystanie nie tylko z intuicji i doświadczenia biznesowego, ale także z najlepszych dostępnych dowodów naukowych. Dowody te, to przede wszystkim wyniki badań naukowych publikowane w recenzowanych czasopismach naukowych, które przed opublikowaniem podlegają rygorystycznej ocenie. Jednak generowanie faktów i dowodów przydatnych w procesie zarządzania ludźmi to nie tylko przywilej naukowców. Każda organizacja powinna prowadzić badania mające na celu zbieranie faktów o efektywności jej funkcjonowania. Badania te to nic innego jak nieustanny proces wyznaczania kluczowych wskaźników funkcjonowania przedsiębiorstwa, systematyczne ich monitorowanie oraz wykorzystanie, jako punktów odniesienia w ocenie skuteczności wprowadzanych zmian. Każdy może stosować podejście oparte na faktach, o ile swoje działania opierał będzie na rzetelnych dowodach i wskaźnikach, a nie na bieżących trendach, przeczuciach i własnej wygodzie.


Konrad Kulikowski

Źródło: rynekpracy.pl Sedlak & Sedlak

Publikacje

  • 5 branż, które dynamicznie się rozwijają

    5 branż, które dynamicznie się rozwijają Na rynku pracy można zauważyć kilka szybko rozwijających się branż, co pozwala na rozwój zawodowy i uzyskiwanie atrakcyjnych zarobków. Rekruterzy poszukują pracowników z sektora bankowo-finansowego, handlu i sprzedaży B2C/B2B, produkcji FMCG oraz IT. Bankowość i finanseFinansiści z doświadczeniem zawodowym mogą liczyć na rozmaite oferty pracy – zarówno jeśli chodzi o księgowość, podatki, analizę, jak i kontroling. W pierwszym kwartale 2019 roku to właśnie bankowość/finanse okazała się branżą, z której pochodziło najwięcej ofert w serwisie Pracuj.pl – ich procentowa suma wyniosła 10%. Dane pochodzą z raportu:„Rynek pracy specjalistów Q1 2019. Rekrutacja wciąż mocna”. Handel i sprzedaż B2BDokładnie taki sam wynik (10%) osiągnął sektor handlu i sprzedaży B2C (business to consumer). Poszukiwani są przede wszystkim specjaliści ds. sprzedaży obsługujący klientów indywidualnych – to właśnie oni zapewniają firmie wysokie przychody i rozwój, jeśli odpowiednio angażują się w swoją pracę. Sprzedaż detaliczna stale się zwiększa, co rodzi zapotrzebowanie na profesjonalnych handlowców. Produkcja FMCGKolejną prężnie rozwijającą się branżą jest produkcja FMCG (fast-moving consumer goods), czyli wytwarzanie dóbr, na które istnieje duży popyt, dlatego szybko się one sprzedają, np. produkty spożywcze lub środki czystości. 9% wszystkich ogłoszeń o pracę na stronie Pracuj.pl w pierwszych trzech miesiącach 2019 r. dotyczyło właśnie tej dziedziny. Handel i sprzedaż B2BWielu pracodawców poszukuje osób zajmujących się nie tylko sprzedażą B2C, ale również B2B (business-to-business) – taka forma opiera się na współpracy między przedsiębiorstwami. Odnotowano 7% wszystkich ofert o pracę w pierwszym kwartale 2019 r. ITZapotrzebowanie na informatyków bądź programistów nadal utrzymuje się w czołówce, co pokazują procesy rekrutacyjne. Branża IT to jeden z popularnych sektorów przedstawionych w raporcie Pracuj.pl. Osiągnęła ona wynik 7%, podobnie jak handel i sprzedaż B2B.    
  • Rekrutacja w liczbach

    Rekrutacja to proces, który w ostatnich latach przeszedł wielkie zmiany na całym świecie. Wiele z nich uwarunkowanych jest wkraczaniem nowych technologii do procesu rekrutacji, a także licznym zmianom ekonomicznym i społecznym, które obserwujemy na całym świecie.   Chęć pełniejszego zobrazowania tych zmian, skłoniła redakcję serwisu employear.com do przygotowania opracowania, zatytułowanego “Sekrety rekrutacji w liczbach”. W raporcie zaprezentowane zostały najciekawsze informacje prezentowane w badaniach, prowadzonych przez takie instytucje jak: Jobvite, The Ladders, CareerBuilder, MRInetwork, Glassdoor, Gemius Polska, LinkedIn.   W zestawieniu pojawiają się ciekawostki z badań prowadzonych w latach 2015-2018. Zarówno tych, które dotyczą “polskiego” rynku pracy, a także rekrutacji w USA oraz w ujęciu globalnym.   Opracowanie do pobrania, dostępne jest pod adresem: https://cdn.employear.com/uploads/ebooks/Sekrety-rekrutacji-w-liczbach.pdf   Więcej informacji na temat niniejszego raportu znaleźć można na stronie redakcji, pod adresem: https://www.employear.com/   Zapraszamy do lektury!    
  • Przykłady Współpracy Nauki z Biznesem w WSE - Strategie i kampanie promocyjne

    ...Kurs ma wymiar czysto praktyczny i jest wspaniałą kontynuacją kursu Perswazja w promocji, w ramach którego studenci uczą się przygotowywać brief oraz koncepcje kreatywną. W ramach kursu Startegie  i kampanie promocyjne studenci na zlecenie autentycznej firmy* projektują całościową startegię kampanii promocyjnej...     Strategie i kampanie promocyjneMgr Alicja Ortynecka, dokorantka III roku Socjologii UJ   Opis kursu: Kurs ma wymiar czysto praktyczny i jest wspaniałą kontynuacją kursu Perswazja w promocji, w ramach którego studenci uczą się przygotowywać brief oraz koncepcje kreatywną. W ramach kursu Startegie i kampanie promocyjne studenci na zlecenie autentycznej firmy* projektują całościową startegię kampanii promocyjnej. Studenci pracując w max. 10-osobowych zespołach projektowych, przygotowują analizę adresatów, analizę konkurencji, mediaplan, budżet kampanii, plan ewaluacji skuteczności działań promocyjnych oraz poglądowe materiały promocyjne. Kurs przewiduje także bezpośredni kontakt z Klientem- podczas spotkania wprowadzającego do projektu oraz podczas publicznych prezentacji i oceny projektów na zakończenie zajęć. Dodatkowym elementem praktycznym jest obecność na wybranych zajęciach praktyków z branży marketingu i PR, którzy przedstawiają kluczowe tematy omawiane w trakcie zajęć w postaci case study**. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, obcowania z praktykami oraz powiększenia swojego CV o wartościowy projekt promocyjny.   Program kursu:1. Co to jest strategia promocyjna? Dobra i zła strategia 2. Analiza nabywców i adresatów  (segmentacja, targetowanie, pozycjonowanie)3. Analiza rynku i konkurencji 4. Planowanie strategiczne- określanie celów strategii promocyjnej oraz celów komunikacyjnych reklamy5. Instrumenty systemu promocji. Strategie PR, Strategie promocji sprzedaży, sprzedaży osobistej, strategie reklamowe6. Trendy w promocji- case studies czołowych Promotion &PR Managerów7. Media tradycyjne i nowe sposoby komunikacji i promocji w erze rozwoju technologii – planowanie mediów, case studies 8. Rynek mediów i reklam w Polsce i na świecie- najnowsze raporty i analizy 9. Harmonogram i budżet strategii promocyjnej10. Metody ewaluacji skuteczności strategii promocji   *Klientem w roku akadem. 2016/2017 był Krakowski Park Technologiczny oraz Fundacja OMGKRK. **Gośćmi specjalnymi, którzy zostali zaproszeni na zajęcia to Urszula Podraza-Wiceprezes Agencji Planet PR, która przedstawiała case study zrealizowanych projektów Prowych dla klientów Agnecji, Michał Medowski-Manager grupy Mondelez odpowiedzialny za rebranding marek własnych przedstawiający case study rebrandingu ciasteczek LuGo oraz Olga Kochańska z Domu Mediowego IQ Media prezentująca metody ewluacji skuteczności działań reklamowych w praktyce.
  • Przykłady Współpracy Nauki z Biznesem w WSE - Perswazja w promocji

    ...Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, obcowania z praktykami oraz powiększenia swojego CV o wartościowy projekt promocyjny. Nagrodą główną dla zwycięskiej grupy projektowej jest wdrożenie kampanii w życie, a dodatkowo dla 4 najlepszych studentek/studentów- możliwość odbycia stażu/praktyki w firmie Klienta...      Perswazja w promocji Mgr Alicja Ortynecka, dokorantka III roku Socjologii UJ   Opis kursu: Kurs został specjalnie skomponowany tak, aby jego poszczególne elementy tworzyły razem kompendium wiedzy każdego twórcy reklam. Obejmują więc nie tylko wiedzę z obszaru ogólnych i językowych technik perswazyjnych, ale także zawierają w sobie elementy wiedzy o: językoznawstwie, mediach, narzędziach marktingowych, grafice i multimediach oraz etyce reklamy. Zajęcia prowadzone przez specjalistę z branży marketingowej i PRowej z wieloletnim doświadczeniem mają wymiar czysto praktyczny, którego wyrazem jest projekt zaliczeniowy- briefu kreatywnego oraz koncepcji identyfikacji wizualnej na zlecenie autentycznego klienta*. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, obcowania z praktykami oraz powiększenia swojego CV o wartościowy projekt promocyjny. Nagrodą główną dla zwycięskiej grupy projektowej jest wdrożenie kampanii w życie, a dodatkowo dla 4 najlepszych studentek/studentów- możliwość odbycia stażu/praktyki w firmie Klienta. Partnerem merytorycznym kursu jest krakowska Agencja Planet PR, która razem z wykładowcą i Klientem wchodzi w skład jury konkursowego oceniającego prace studentów.   Program kursu:1. Techniki wywierania wpływu na ludzi2. Media-nowe media, nowe nowe media- charakterystyka, funkcje, przykłady3. Kampania reklamowa- brief kreatywny, strategia i realizacja4. Najlepsze kampanie reklamowe na świecie- przegląd nagradzanych projektów5. Warsztat reklamotwórcy I - etapy realizacji reklamy i zasady jej tworzenia6. Warsztat reklamotwórcy II - slogan, nagłówki, tekst7. Warsztat reklamotwórcy III - grafika, animacje8. Trening twórczości9. Prawo reklamowe w Polsce i reklama podprogowa 10. Branża reklamowa w Polsce *Klientem w roku akadem. 2016/2017 był szwajcarski bank UBS oraz Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP). Klientem w roku akadem. 2017/2018 jest Klinika stomatologiczna Dentist. Rezultaty edycji 2016/2017:- Tomasz Juchniewicz (I rok Grafiki reklamowej i multimediów) otrzymał od AIP ofertę pracy- Mateusz Halczak (I rok Grafiki reklamowej i multimediów) otrzymał propozycję pracy od Partnera merytorycznego kursu, Agencji Planet PR- Konrad Siegel (I rok Grafiki reklamowej i multimediów)  otrzymał propozycję 3-miesięcznego płatnego stażu w AIP-Izabela Marcinkowska oraz Mateusz Bogusz (I rok Grafiki reklamowej i multimediów) skorzystało z oferty 2-miesięcznego stażu u Partnera merytorycznego kursu, Agencji Planet PR  
  • Oczaruj rekrutera… głosem

    Jak myślisz dlaczego najsłynniejsza brytyjska premier Margaret Thatcher pobierała lekcje u specjalisty od emisji głosu? Dlaczego tak ważne jest nie tylko CO mówimy, ale także JAK to robimy? Ton, brzmienie, płynność wymowy, a nawet tempo mówienia dają nam cały zestaw informacji o człowieku, opowiadają jego historię. Z głosu możemy uczynić naszą wizytówkę, bo to genialny środek wyrazu, możemy nim uspokajać rozmówców, przyciągać ich uwagę, bawić, wywoływać u nich przeróżne stany emocjonalne. Ale możemy ich także rozdrażnić i spowodować, że nie będą chcieli nas słuchać. Nawet jeśli rządzi nami pasja, jeśli mamy niezwykłą wiedzę i budzące respekt doświadczenie, możemy nie wywrzeć pożądanego wpływu na odbiorcę. Głos jest więc potężnym narzędziem w komunikacji z potencjalnym pracodawcom. Jak go oczarować i zainteresować? O tym w artykule Beaty Tadli Wdzięk dźwięku w Poradniku Praca.pl 2017. Zobacz więcej…  Zapraszamy też do pozostałych artykułów w Poradniku Praca.pl 2017 Wpis na Facebooka Jak oczarować i zainteresować rekrutera… głosem? Beata Tadla dziennikarka radiowa i telewizyjna o tym dlaczego tak ważne jest nie tylko CO mówimy, ale także JAK to robimy. #poradnikpracapl  https://goo.gl/L8enGK

Jak myślisz dlaczego najsłynniejsza brytyjska premier Margaret Thatcher pobierała lekcje u specjalisty od emisji głosu? Dlaczego tak ważne jest nie tylko CO mówimy, ale także JAK to robimy?

Ton, brzmienie, płynność wymowy, a nawet tempo mówienia dają nam cały zestaw informacji o człowieku, opowiadają jego historię. Z głosu możemy uczynić naszą wizytówkę, bo to genialny środek wyrazu, możemy nim uspokajać rozmówców, przyciągać ich uwagę, bawić, wywoływać u nich przeróżne stany emocjonalne. Ale możemy ich także rozdrażnić i spowodować, że nie będą chcieli nas słuchać. Nawet jeśli rządzi nami pasja, jeśli mamy niezwykłą wiedzę i budzące respekt doświadczenie, możemy nie wywrzeć pożądanego wpływu na odbiorcę.

Głos jest więc potężnym narzędziem w komunikacji z potencjalnym pracodawcom. Jak go oczarować i zainteresować? O tym w artykule Beaty Tadli Wdzięk dźwięku w Poradniku Praca.pl 2017.

Zobacz więcej… 

Zapraszamy też do pozostałych artykułów w Poradniku Praca.pl 2017

Wpis na Facebooka

Jak oczarować i zainteresować rekrutera… głosem? Beata Tadla dziennikarka radiowa i telewizyjna o tym dlaczego tak ważne jest nie tylko CO mówimy, ale także JAK to robimy.
#poradnikpracapl  https://goo.gl/L8enGK