Wydawnictwo Warsaw Press przygotowało publikację „Kariera- wybierz mądrze”.  W tym numerze można przeczytać ciekawy wywiad z Dorotą Wellman na temat umiejętności zarządzania czasem. Wypowiedziała się również Dyrektor Generalna z Polskiej Rady Biznesu na temat proponowanych praktyk i staży przez pracodawców. Przedstawiamy również reprezentantów największych firm z różnych branż, którzy oferują młodym ludziom rozwój zawodowy w międzynarodowych zespołach.

Zapraszamy do lektury.
Llink do publikacji http://warsawpress.com/projekty/kariera_02.03.16.pdf

Oprócz konkurowania produktami, organizacje coraz częściej współzawodniczą na rynku pracy. Podstawowy błąd polskiego employer brandingu to realizacja działań marketingowych przy pominięciu zabiegania o satysfakcję zatrudnionych.

Artykuł dostępny na stronie:  rynekpracy.pl Sedlak & Sedlak

Artykuł dostępny na stronie:  rynekpracy.pl Sedlak & Sedlak
Obecnie obserwujemy coraz większą profesjonalizację w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Jednym z jej efektów jest zyskujący na popularności trend Evidence Based HR - zarządzania ludźmi opartego na faktach. Naszym zdaniem nie dzieje się tak bez powodu. Metoda polegająca na obserwacji, eksperymentowaniu i konfrontowaniu naszych przekonań z faktami jest najlepszym narzędziem, jakie obecnie mamy, które działania są skuteczne, a które nie (Levant i in., 2006).
 
 

Napisanie CV po angielsku to dla Ciebie żaden problem, bo znasz ten język? Tylko czy na pewno bezbłędnie? Użyj fraz z naszego ebooka, aby już nigdy nie zastanawiać się, czy Twoje CV i list motywacyjny po angielsku są poprawne!

https://interviewme.pl/ebook-list-cv-po-angielsku

Źródło: interviewme

Źródło: interviewme
Źródło: interviewme
Załączniki:
Pobierz plik (4.jpg)4.jpg

Czy Twój list zaczyna się od “W odpowiedzi na ofertę…”? To tak jak większość nudnych listów. Jest duża szansa, że rekruter nie będzie czytał dalej! W ebooku poniżej dowiesz się, jak napisać list motywacyjny, który nie trafi do kosza.

https://interviewme.pl/ebook-list-motywacyjny

Źródło: interviewme 

Załączniki:
Pobierz plik (2.jpg)2.jpg

W internecie roi się od sztuczek, które pomogą Ci zaoszczędzić czas, uporządkować codziennie sprawy czy rozwiązać różnego rodzaju problemy. Takie porady opisują także metody skutecznego poszukiwania pracy. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak szukać pracy, by poszukiwania stały się przyjemniejsze i przyniosły oczekiwany efekt w krótszym czasie.

  1. Używaj kluczowych słów

Jeżeli chcesz mieć pewność, że twoja aplikacja na konkretne stanowisko zostanie zauważona przez odpowiedzialnego za rozmowy rekrutera musisz pamiętać o tym, aby w swoim CV i liście motywacyjnym użyć kluczowych słów. Wszystkie najważniejsze zwroty znajdują się w opisie stanowiska pracy. Jeżeli aplikujesz na stanowisko „Specjalista ds. Sprzedaży z językiem hiszpańskim”, a głównym wymaganiem jest zaawansowana znajomość wyżej wspomnianego języka to z pewnością powinieneś zawrzeć powyższe informacje w swoim CV i liście motywacyjnym. Kiedy już to zrobisz, dopisz inne cenne umiejętności i doświadczenia dzięki którym będziesz mógł zaimponować czytającemu twoje CV rekruterowi.

  1. Zdobądź przewagę profesjonalnie przygotowanym listem motywacyjnym

Nie wszystkie firmy wymagają dostarczenia przez kandydatów listów motywacyjnych. Powszechnie panuje błędne przekonanie, że nikt nie ma czasu ich czytać, więc prosi się tylko i wyłącznie o przesłanie CV. Faktycznie CV można uznać za cenniejszy dokument, ponieważ posiada skondensowane w jednym dokumencie informacje na temat naszego doświadczenia, jednak list motywacyjny może zapewnić Ci przewagę nad innymi aplikującymi, ponieważ możesz w nim przekazać znacznie więcej wartościowych treści. Pamiętaj o tym, że pracodawcy lubią czuć, iż list został specjalnie napisany do nich. Nie wysyłaj wszędzie tego samego, ponieważ najlepszy list to ten, który powstał z myślą o konkretnej pracy.

  1. Opracuj szablon do listu motywacyjnego

Ponieważ będziesz używać listu motywacyjnego na różne stanowiska (patrz punkt 2.) dobrze mieć już wcześniej opracowany szablon. Szczególnie jeśli wysyłasz bardzo dużo dokumentów aplikacyjnych, postaraj się przygotować różne wersje listu do poszczególnych branż lub zachowując niuanse związane z różnymi stanowiskami. W ten sposób oszczędzisz trochę czasu, albo umożliwisz sobie szybką odpowiedź na ogłoszenie z krótkim terminem ważności. Dzięki stałemu szablonowi pozostanie tylko wpisanie odpowiedniej treści. Eksperci Monster Polska przypominają, że dobry list motywacyjny ściśle nawiązuje do CV, dlatego należy zadbać o spójność obydwu aplikacji. Zarówno pod względem formy, jak i treści.

  1. Zawsze wysyłaj własne CV

Na niektóre ogłoszenia można odpowiedzieć za pomocą specjalnych aplikacji lub wysyłając własne dokumenty. Eksperci Monster Polska radzą jednak, by w miarę możliwości korzystać z możliwości wysyłki własnego CV. Dzięki temu mamy możliwość lepszego zaprezentowania siebie (wygląd CV może o nas dużo powiedzieć) oraz zwyczajnie zaoszczędzamy czas.

  1. Miej przygotowaną ściągawkę na rozmowę rekrutacyjną

Nietrudno w stresie zapomnieć o rzeczach, które udało Ci się osiągnąć w dotychczasowej pracy. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na spisane wszystkich najważniejszych dokonań na kartce. Nigdy nie wiesz, kiedy telefon z zaproszeniem na rozmowę rekrutacyjną ponownie zadzwoni, a nie zawsze będziesz miał czas, aby się odpowiednio przygotować. Taka ściągawka oszczędzi Ci czasu oraz pomoże w przywołaniu podczas rozmowy tych najważniejszych osiągnięć.

  1. Skorzystaj z możliwości dostarczania ofert pracy na twojego e-maila

Jeżeli jesteś zarejestrowany na stronie monsterpolska.pl, możesz skorzystać z usługi wysyłania wszystkich interesujących Cię ofert pracy na twojego e-maila. Wystarczy, że podczas wyszukiwania konkretnego stanowiska klikniesz na opcję „otrzymuj e-mailem oferty pracy podobne do … „. Dodatkowo możesz zapisywać wszystkie swoje wyszukiwania oraz ciekawe oferty. Dzięki tym możliwościom nie przegapisz żadnej mogącej Cię zainteresować pracy.

Materiał poradnikowy Monster Polska

Na dzisiejszym rynku pracy networking odgrywa coraz ważniejszą rolę. Jednak samo zdobywanie kontaktów nie wystarczy. Własną bazą trzeba odpowiednio zarządzać, by czas poświęcony na poznawanie nowych osób i nawiązywanie relacji nie kończył się jedynie schowaniem do portfela kolejnej wizytówki, której za jakiś czas nie będziemy potrafili zidentyfikować.  Stworzenie przejrzystej, intuicyjnej bazy danych pozwoli określić kogo i przy jakiej okazji spotkaliśmy, jakie kwestie zostały omówione – wszystko po to, by móc skorzystać z niej w sytuacji poszukiwania pracy czy partnerów biznesowych do nowego projektu.  

Kolekcjonowanie informacji

By budowana przez nas baza kontaktów była naprawdę wartościowa, warto zadbać o nią już na etapie tworzenia. Zachowując wizytówkę dobrze jest zapisać gdzie i w jakich okolicznościach poznaliśmy daną osobę. Wszelkie dodatkowe komentarze mogą pomóc w powrocie do kontaktu za jakiś czas. Tylko od ciebie zależy jaki poziom szczegółowości będzie miała twoja baza – jeśli znasz datę imienin czy urodzin danej osoby warto ją zapisać. Być może kiedyś będzie okazja wysłania okolicznościowej kartki, która pomoże ci w nawiązaniu rozmowy. Taki symboliczny gest może kiedyś mieć pozytywny wpływ na rozwój twojej kariery – radzą eksperci Monster Polska. Lista kontaktów można przygotować w notatniku lub w Excelu - wszystko zależy od tego, jaki rodzaj zbierania danych preferujemy. Na rynku dostępne są także specjalne systemy gromadzenia danych. Należ y jednak pamiętać, że baza ma służyć ułatwieniu kontaktów i łatwość dostępu powinna być priorytetem. Decydując się na stworzenie takiej bazy, niezależnie od jej formy, musimy pamiętać o aktualizowaniu. Każdą informację o zmianie stanowiska, czy firmy warto w niej odnotowywać. Dobrze prowadzona baza może stać się istotnym narzędziem w poszukiwaniu pracy. Jej zaniedbanie może oznaczać utratę nowych możliwości.

Dbanie o kontakty

Wysiłek włożony w tworzenie listy kontaktów warto uzupełnić  dbaniem o relacje z osobami, które znajdują się w kręgu naszych zawodowych zainteresowań.  Korzystaj z każdej możliwości kontaktu – zagaduj na konferencjach, wspólnych szkoleniach. Jeśli twoim celem jest znalezienie nowej pracy podpytuj, zasięgaj informacji, proś o radę. Pamiętaj tylko, by się nie narzucać. Osoba, z którą rozmawiasz nie może doznać poczucia, że chcesz, by obiecała ci załatwienie pracy – przestrzegają eksperci Monster Polska. Podstawowym błędem popełnianym w networkingu jest traktowanie biznesowych relacji jako „drogi jednokierunkowej”. Udając się do kogoś po poradę lub z prośbą o skierowanie do odpowiedniej osoby dobrze jest zastanowić się co możemy zaoferować w zamian. I zawsze być otwartym nie tylko na przyjmowanie, ale też udzielanie pomocy. Nie można też zapominać o dziękowaniu. Krótka wymiana zdań, telefon, czy liścik będzie bardzo dobrze o nas świadczył i pokaże szacunek dla osoby, która okazała wsparcie.  

Networking online

Internet oferuje niezwykle szerokie możliwości budowania sieci kontaktów ponad granicami geograficznymi czy branżowymi. Media społecznościowe – Facebook czy Twitter oraz portale biznesowe sprawiły, że nawiązywanie relacji zawodowych stało się prostsze niż kiedykolwiek. Szczególnie jeśli czas czy budżet nie pozwalają nam uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach branżowych, na których można poznać ludzi z naszego sektora. Dlatego zdecydowanie warto z nich korzystać, np. udzielając się w grupach dyskusyjnych dedykowanych naszej branży. To doskonała okazja to zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia i nawiązania zawodowych relacji.  

Networking i budowanie bazy profesjonalnych kontaktów to nie sposób na „załatwienie” sobie pracy po znajomości, ale na poszerzenie horyzontów, szybsze dotarcie do informacji o planowanych rekrutacjach czy zmianach kadrowych w interesujących nas firmach. To także doskonały sposób na uczenie się i zdobywanie nowych kompetencji poprzez obserwowanie bardziej doświadczonych osób. Wysiłek włożony w tworzenie i utrzymanie bazy kontaktów sprawi, że kolejny krok w rozwoju zawodowym będzie znacznie łatwiejszy.

 

Źródło: Monster Polska

Pomimo tego, że rotacje w firmach, zwolnienia i rozpoczynanie pracy w nowym miejscu są normą w dzisiejszym świecie, jednak jeśli pozostajesz bez pracy przez dłuższy okres masz prawo czuć się niekomfortowo. Każda kolejna rozmowa rekrutacyjna stresuje jeszcze bardziej, ze względu na zawsze pojawiające się pytanie o to skąd tak długa przerwa. Możesz jednak ten stan przekuć na swoją korzyść. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak to zrobić.

Rozwijaj swoje kompetencje

Gdy nie masz pracy przez dłuższy czas, musisz pracować nad sobą jeszcze intensywniej niż zatrudnione osoby. Bezczynne siedzenie z pewnością nie pomoże w znalezieniu pracy, warto więc czas wolny wykorzystać na doskonalenie swoich umiejętności. Aby na bieżąco orientować się w sprawach z twojej dziedziny czytaj branżowe media, szukaj darmowy warsztatów, kursów i webinarów, pojawiaj się na konferencjach i targach. Uczestnictwo w eventach ma podwójną wartość. Po pierwsze zdobędziesz nową wiedzą, a po drugie będziesz miał szansę poznać ludzi z branży i być może tą drogą znajdziesz nową pracę. Networking to niezwykle istotny aspekt funkcjonowania na rynku pracy.

Weź sprawy w swoje ręce

Nie wszystkie oferty pracy są umieszczane na portalach rekrutacyjnych. Dlatego jak radzą eksperci Monster Polska, jeżeli interesuje cię konkretna firma, wyślij swoją aplikację, mimo że nie znalazłeś żadnego ogłoszenia o pracę. Często firmy chcą, aby pracownik sam do nich dotarł, bo wtedy wiedzą, że dana osoba dowiedziała się czegoś o firmie i właśnie w tym miejscu chciałaby pracować. Poproś także znajomych z branży, aby zorientowali się, czy w ich firmie szukają kogoś z twoimi kompetencjami. Rekomendacja od znajomych może ci bardzo pomóc. Dbaj także o swoją obecność w sieci. Zaktualizuj profile w mediach społecznościowych, szukaj forów i tematów bliskich twojej dziedzinie, staraj się wypowiadać na interesujące cię tematy. Dzięki temu możesz zostać zauważony. To także sposób na rozwijanie siebie. Mając dużo wolnego czasu możesz też pomyśleć o założeniu bloga, na którym będziesz przygotowywał wpisy odnoszące się do twojej branży. Taka aktywność w sieci jest bardzo pozytywnie odbierana przez pracodawców, bo pokazuje, że twoja praca jest także twoją pasją i że potrafisz zarządzać wolnym czasem.

Działaj zawodowo

Jeśli kolejne spotkania rekrutacyjne nie kończą się propozycją zatrudnienia, żeby nie popaść w stagnację zawodową i cały czas trzymać rękę na pulsie, możesz pomyśleć o wolontariacie lub wystartowaniu z własną działalnością. Pomyśl, co możesz zaoferować innym w ramach twojego zawodu i rób to nieodpłatnie. Na pewno znajdzie się dużo chętnych, którzy będą potrzebować twojej pomocy. Oni uzyskają przydatne informacje, a Ty będziesz czuł się potrzebny i nie wyjdziesz z rytmu zawodowego. Taki wpis w CV to prawdziwa perełka!

 

Źródło: Materiał poradnikowy Monster Polska

Pojęcie personal brandingu pojawiło się w Polsce na przestrzeni kilku ostatnich lat. Popularny w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku zatacza u nas coraz szersze kręgi. Ze strategii personal brandingu, stosowanej głównie przez osoby publiczne, warto skorzystać budując swoją pozycję na rynku pracy. Starannie wypracowany i zadbany wizerunek profesjonalisty pomoże nam odnieść zawodowy sukces. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak o niego zadbać.

Aby przyciągnąć pracowników o konkretnych umiejętnościach, firmy zwróciły się w stronę employer brandingu. To działania, których celem jest zbudowanie wizerunku danej firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Działy HR prześcigają się w pomysłach, mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych kandydatów. Przyjazna pracownikom polityka firmy, elastyczny czas pracy, szkolenia i inwestowanie w pracowników, komfortowe biura, wyjazdy integracyjne – to tylko niewielki fragment elementów składających się na employer branding. Jeśli firmy dostrzegają potrzebę tego typu działań, pracownicy na konkurencyjnym rynku również mogą dbać o swoją markę.  

Główne zasady

Osoby publiczne, takie jak politycy, sportowcy, aktorzy, czy ludzie nauki korzystają z reguły z usług wyspecjalizowanych agencji zajmujących się budowaniem wizerunku. Chcąc wypracować swoją markę profesjonalisty na rynku pracy możemy zwrócić się do takich osób, na dobry początek warto jednak przyswoić kilka ważnych elementów i zacząć nad nimi pracować. Należy pamiętać, że najważniejszą zasadą personal brandingu jest wiarygodność. Jeśli zależy nam, żeby być postrzeganym jako profesjonalista w swojej dziedzinie, musimy mieć podparcie w odpowiednim wykształceniu, szkoleniach i doświadczeniu. Ważne są także opinie innych na nasz temat. Wizerunek musi być także spójny. Jeśli zajmujemy się poważną dziedziną nauki lub piastujemy wysokie stanowisko w firmie, trzeba dbać o dobry wizerunek również na polu prywatnym.

Kreowanie własnej marki

Pierwsze wrażenie ma ogromną moc. Wystarczy tylko kilka sekund, aby wyrobić sobie o kimś opinię, a ludzie bardzo często oceniają innych po przysłowiowej okładce. Jeśli wybierasz się na branżowe spotkanie, na którym ma pojawić się wiele ważnych osób, zadbaj o swoją prezencję, uśmiechaj się, staraj nawiązywać kontakt z różnymi osobami. Autoprezentacja jest bardzo ważna, dlatego musisz zadbać, by odebrano cię jak najlepiej – podkreślają eksperci Monster Polska. Pracę nad kreowaniem własnej zawodowej marki można podzielić na kilka etapów.

  • Po pierwsze należy ustalić w czym jest się dobrym oraz jakie umiejętności warto podkreślać – zarówno pod kątem tego w czym czujemy się komfortowo, ale też pod kątem tego, co może nam pomóc osiągnąć sukces. Dobrze więc sprawdzić czego oczekują pracodawcy, jakie są trendy w branży. Pracodawcy poszukują ludzi którzy przyczynią się do rozwoju ich firmy, dlatego inwestycja w samego siebie, jest najlepszą formą inwestycji. Sprawdź jakie umiejętności są obecnie poszukiwane na rynku pracy, co mógłbyś w sobie rozwinąć oraz jakie kwalifikacje już posiadasz. Budując swój wizerunek powinieneś opierać się na swoich mocnych stronach – radzą eksperci Monster Polska.
  • Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad swoim głównym celem oraz dokładne przeanalizowanie  przyszłych działań. Ważna jest świadomość tego do czego się dąży oraz jak zamierza się to osiągnąć. W personal brandingu należy dokładnie przemyśleć strategię własnej marki w oparciu o dogłębną analizę swojej osoby. Warto w tym zakresie skonsultować się ze specjalistą, który pomoże określić psychologiczny profil i zidentyfikować obszary, na których powinno się skupić. Mając taką wiedzę połączoną z planem zakładającym, np. zdobycie stanowiska dyrektorskiego w perspektywie np. pięciu lat, łatwiej będzie pracować nad poszczególnymi etapami realizacji tego planu.
  • Elementem personal brandingu będzie też umiejętność „sprzedawania siebie”. Nie wystarczy być w czymś dobrym i mieć najlepsze pomysły. Jeśli mamy pewien plan i chcemy by świat o nas usłyszał, trzeba pokazać ludziom siebie i swoje najlepsze cechy. Można to zrobić np. za pomocą własnego bloga, udzielania się na branżowych spotkaniach, prowadzenia prelekcji i warsztatów, bycia aktywnym w serwisach społecznościowych dla profesjonalistów. To działania, które będą wspierały nasze zawodowe doświadczenie, potwierdzały dotychczas zdobytą wiedzę i sprawiały, że staniemy się bardziej zauważalni na rynku pracy.

Zarówno personal, jak i employer branding, polegają na stworzeniu wiarygodnej oraz skutecznej marki. Firmy starają się pozyskiwać wartościowych pracowników, w których można zainwestować, a Ci z kolei coraz częściej odpowiedzialnie kreują i planują własne ścieżki kariery. Personal branding zaczął zapewniać przewagę tym, którzy z niego korzystają, dlatego warto przeanalizować to jak, albo czy w ogóle, jesteśmy postrzegani na rynku pracy i podjąć działania mające na celu zapanowanie nad własnym wizerunkiem i wykorzystanie go do osiągnięcia zawodowych celów.

 

Źródło: Monster Polska

Okresowe oceny pracowników są stresujące dla obydwu stron, zarówno pracownika jak i szefa. Menedżerowie często mają problem z wyrażeniem konstruktywnej krytyki wobec pracowników, a ci z kolei zawsze obawiają się dodatkowej kontroli i negatywnej opinii. Takie podsumowanie to także okazja do wywalczenia podwyżki i awansu, dlatego okresowe oceny budzą duże emocje. Jak się do tego przygotować by podsumowanie nie wiązało się ze zbyt dużym stresem?

Przygotowanie jest kluczem do bezstresowego przejścia przez ten proces. Nawet jeśli przeczuwasz, że ocena twojej osoby nie będzie najlepsza, są rzeczy, które możesz zrobić wcześniej lub podczas spotkania, żeby przebiegło ono płynnie i żebyś wyszedł z niego z głową podniesioną do góry.

Buduj folder z wszystkimi swoimi osiągnięciami

Jeśli twoja firma dokonuje ocen raz na rok, to z pewnością ciężko będzie ci przypomnieć sobie wszystkie projekty z tego okresu. Dlatego, żeby niczego nie pominąć i uniknąć pomijania twoich osiągnięć, warto prowadzić folder z wszystkimi projektami nad którymi pracowałeś i sukcesami, jakie udało ci się osiągnąć. To da ci dużą pewność siebie i będziesz miał wszystko pod kontrolą. W folderze zapisuj wszystko, co świadczy o twojej pracy i jej wynikach, czyli dane ilościowe, raporty wewnętrzne, publiczne czy nawet pochwały i poprzednie opinie szefa.

Miej dobre nastawienie

Nie zakładaj czarnego scenariusza i postaraj się podejść pozytywnie do zaplanowanego spotkania. Pomyśl o tym, jak o szansie na pokazanie swoich osiągnięć i dokonań, których być może szef nie dostrzegł. Unikaj arogancji, gdyż ta może być bardzo szkodliwa i przyćmić osiągnięcia, które chcesz wyróżnić. Staraj się za to traktować to spotkanie jak swego rodzaju transakcję, gdzie obu stronom zależy na osiągnięciu korzyści – podpowiadają eksperci Monster Polska.

Przygotuj rozwiązania dla swoich słabości

Bardzo ostrożnie mów o swoich słabościach. Powinieneś mieć jednak ich świadomość i przed rozmową zastanowić się jak możesz im zaradzić. Szczególnie, jeśli temat ten było poruszany już wcześniej. Opowiedz o tym jak próbowałeś pracować nad pewnymi rzeczami, uczciwie oceń dlaczego te działania nie przyniosły rezultatu i zaproponuj inne metody poprawy. Pokaż tym samym, że jesteś świadomym pracownikiem i chcesz nad sobą pracować.

Obserwuj i słuchaj uważnie

Nikt nie jest doskonały, więc szansa, że pojawią się jakieś zastrzeżenia wobec twojej pracy, zawsze musi być brana przez ciebie pod uwagę. Eksperci Monster Polska podkreślają, że ważne jest powstrzymanie emocji i słuchanie z otwartym umysłem. Wytykanie twoich błędów nie musi oznaczać złośliwości ze strony szefa, lecz danie ci kolejnej szansy na poprawę, która przyniesie korzyści zarówno tobie, jak i firmie. Słuchaj uważnie, rób notatki, zapisuj zastrzeżenia. Możesz również poprosić o dodatkowe spotkanie, kiedy przeanalizujesz informacje na temat swoich błędów. Będziesz miał pewność, że dobrze zrozumiałeś intencje szefa i będziesz mógł przystąpić do pracy nad swoimi umiejętnościami.

 

Materiał poradnikowy Monster Polska