Każdy z nas stał w młodości przed dylematem co zrobić, żeby w przyszłości dobrze zarabiać. Nasze przemyślenia prowadziły zazwyczaj do wniosków, że kluczem do sukcesu są odpowiednie narzędzia tj. umiejętności, doświadczenie, wykształcenie, czy kontakty, które zapewnią nam lepszą pozycję i zwiększą szansę odniesienia sukcesu. Dlaczego więc nie przenieść podobnych wniosków na naszą firmę?

Artykuł dostępny na stronie:  rynekpracy.pl Sedlak & Sedlak

 

Awans na pozycję menedżera to marzenie wielu szeregowych pracowników. Wiążą się z tym nowe zadania, większa władza, lepsze zarobki, możliwość rozwoju. Należy jednak pamiętać, że to nie tylko przywileje, ale także obowiązki i większa odpowiedzialność. Nie wszyscy też nadają się na kierownicze stanowisko. Skuteczny menedżer w dzisiejszych czasach powinien posiadać pewien zestaw cech, które sprawią, że poradzi sobie na takim stanowisku. I stale się w tym kierunku doskonalić. Eksperci Monster Polska podpowiadają jakie kompetencje warto rozwijać by odnieść sukces roli menedżera.

Podstawą działania przedsiębiorstwa jest fachowa i kompetentna kadra zarządzająca, która potrafi odpowiadać na zmienną sytuację na rynku, kierować procesami w firmie i przeciwdziałać kryzysom. Dynamiczna sytuacja w wielu branżach wymusza także na menedżerach każdego szczebla nieustającą edukację i działania mające na celu stały rozwój. Menedżer musi wykazać się wszechstronną wiedzą i pewnym zestawem umiejętności, ale przede wszystkim być otwarty na doświadczenia codziennej pracy.

Rozwój przez doświadczenie

Jeśli chcesz zostać menedżerem nie możesz bać się wyzwań i powinieneś poszukiwać możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Nauka przez doświadczenie jest niezastąpiona, jeśli chcesz dojść w swojej profesji do perfekcji – mówią eksperci Monster Polska. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą jest obserwacja swoich działań, przygotowanie na porażki i wyciąganie z nich wniosków. Za każdym razem, kiedy skutek odbiega od założonych planów warto poddać kolejne kroki analizie i zadać sobie pytania o to, w którym momencie popełniliśmy błąd, czy mogliśmy temu jakoś zaradzić, jak moglibyśmy zachować się w podobnej sytuacji w przyszłości i które kompetencje powinniśmy rozwijać, by być jeszcze lepszym menedżerem.

Cechy dobrego menedżera

Sprawnego przywódcę charakteryzuje kilka cech, które powinien posiadać. Część z nich będzie wrodzona, jednak nad każdym aspektem można pracować, by jak najlepiej spełniać się w swojej roli. Zatem jaki zestaw umiejętności powinien reprezentować dobry menedżer?

  • Zarządzanie czasem – zarówno swoim, jak i pracowników. Menedżer musi widzieć cel poszczególnych działań i tak zaplanować poszczególne etapy i rolę innych w całym procesie, by z sukcesem prowadzić projekty. To także nieodzowny element walki z wypaleniem zawodowym oraz dbania o efektywność.
  • Strategiczne myślenie – na etapie planowania, jak i realizacji. Menedżer z wizją i umiejętnością wprowadzenia jej skutecznie w życie będzie potrafił zainspirować pracowników do działania i osiągania pożądanych efektów.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi w postaci zdolności tworzenia zespołów, rekrutacji nowych pracowników i zwalniania tych, których praca nie przekłada się na korzyści dla firmy. To także umiejętne wprowadzanie nowych pracowników i odpowiednie edukowanie ich od samego początku. Jeśli nowa osoba uzyska w pierwszym okresie pracy odpowiednie wsparcie, dobry menedżer będzie mógł w pełni wykorzystać jej potencjał w prowadzonych projektach.
  • Rzeczowość i pewność siebie – dotyczy to głównie odpowiedniego delegowania zadań. Pracownicy muszą wiedzieć jakie są wobec nich oczekiwania i zrozumieć wizję osoby zarządzającej. Jasno i konkretnie przekazywane informacje, decyzje a także odpowiednie zarządzanie przepływem informacji to podstawa sukcesu i zapobieganie kryzysom jakie może wywołać niedoinformowanie czy niezrozumienie komunikatów wychodzących od menedżera.
  • Zmysł obserwacji i wyczucie – zarówno w kontekście postępów pracy nad projektem, jak i atmosfery w zespole. Umiejętność słuchania, wyciągania wniosków, identyfikowania momentu, w którym należy interweniować to istotne kompetencje, jakie powinna posiadać osoba zarządzająca zespołem. Odpowiednio wcześnie wykryte problemy pozwalają na wprowadzenie modyfikacji, np. przeniesienia zadań na inną osobę, jeśli pracownik nie wyrabia się w czasie czy zmiana oczekiwań, jeżeli zauważymy u członka zespołu pierwsze oznaki wypalenia zawodowego. Zdolność słuchania to także droga do skutecznego motywowania zespołu. Menedżer powinien dobrze poznać swój zespół i brać pod uwagę potrzeby jego członków, ponieważ spełnianie ich wyzwoli energię do działania, pobudzi kreatywność i zapewni efektywnč pracę.
  • Dbanie o rozwój pracowników – jeśli menedżer chce się rozwijać, musi dbać także o rozwój swoich pracowników. Dlatego ważne jest dokonywanie okresowych ocen, pomaganie w doskonaleniu się oraz codzienny feedback. Bieżąca informacja na temat zarówno postępów, jak i niedociągnięć pozwala na szybkie reagowanie, wyciąganie wniosków i poprawę, na czym skorzysta pracownik, jego przełożony i całe przedsiębiorstwo.
  • Umiejętność kontrolowania i elastyczność – obserwacja postępów na projektach i w zespole to kolejny ważny element menedżerskiej codzienności. Kontrola powinna być jawna i dawać pracownikom poczucie bezpieczeństwa, tego, że są sprawdzani nie po to, by wykryć ich nieudolność, ale po to, by sprawdzić czy uda się zrealizować projekt w wyznaczonym terminie i zgodnie z założeniami, a w razie potrzeby odpowiednio zareagować i modyfikować plany odpowiednio rozdzielając działania, by osiągnąć cel.
  • Świadomość roli i umiejętność prezentowania – dobry menedżer powinien być wzorem dla całego zespołu. Jego działania mają pokazywać, że potrafi poprowadzić zespół do sukcesu, odpowiedzieć na potrzeby klienta i rozwijać firmę. Ważna jest tu także charyzma z jaką menedżer przedstawia cele i strategię ich osiągnięcia, ale także otwartość na sugestie pracowników, co pozwoli uwolnić ich potencjał i usprawniać pracę.

Kompetencje przypisywane skutecznym menedżerom można rozwijać na różne sposoby. Na pewno będzie to uczenie się na własnych błędach i zdobywanie jak największej liczby doświadczeń w zakresie zarządzania projektami, jak i zasobami ludzkimi. Warto także szukać na rynku szkoleń i warsztatów, które pomogą nam wzmocnić pożądane umiejętności. Jeżeli znajdujesz się na takim etapie swojej kariery zawodowej, w którym jesteś specjalistą i marzysz o byciu menedżerem zastanów się najpierw, które z tych cech posiadasz, nad którymi powinieneś popracować i postaraj się realnie ocenić ile w tym zakresie jesteś w stanie zrobić. Jeśli masz wątpliwości czy sobie poradzisz, poszukaj opinii innych na swój temat. Wśród byłych i obecnych współpracowników czy szefów. A następnie przystąp do pracy nad doskonaleniem menedżerskich umiejętności – podsumowują eksperci Monster Polska.

 

Źródło: monsterpolska.pl

Nie oszukujmy się - każdy czasem jest tak przemęczony, że perspektywa pójścia następnego dnia do pracy przyprawia go o ból głowy. Nie ma sensu wiecznie stosować wymówki o złym samopoczuciu, bo prędzej czy później przełożony w to nie uwierzy. Choroba jako pretekst do wzięcia dnia wolnego powinna być używana tylko w ostateczności, tak samo jak sam fakt uniknięcia 8 godzinnego dnia w firmie. Ponad wszystko stawiajmy uczciwość i lojalność wobec firmy.

Oto 10 wymówek, które stosowane raz na jakiś czas pomogą nam odpocząć w zaciszu domowych od zajęć biurowych.

Inteligentne wymówki:

  • Mam spotkanie z Klientem: jeśli prowadzisz własne projekty, zazwyczaj nie musisz tłumaczyć się przełożonemu z faktu, że czeka Cię pilne spotkanie z Klientem. Pamiętaj jednak, że jeśli kontaktuje się on także bezpośrednio z Twoim szefem - istnieje duże ryzyko, że pretekst do uniknięcia pracy wyjdzie na światło dzienne.
  • Mam wizytę u lekarza: jedna z najczęściej stosowanych wymówek, którą pracownicy wykorzystują najczęściej w piątki, by zapewnić sobie dodatkowy dzień weekendu. Nie stosuj jej zbyt często, gdyż automatycznie rodzi podejrzenia oszustw.
  • Pracuję w domu: to doskonały sposób, aby zrobić sobie przerwę od firmy, o ile Twój szef wyraził wcześniej na to zgodę. Co prawda, i tak musisz wypełnić powierzone Ci obowiązki ale nie tracisz czasu na uciążliwe dojazdy do firmy oraz dodatkowo - sam ustalasz sobie grafik i czas pracy – zaznaczają eksperci Monster Polska.
  • Bo zasłużyłem: niekiedy pracownicy, którzy biorą kilka dni z rzędu dodatkowe nadgodziny, mogą odebrać sobie później jeden dzień wolnego w wybranym przez siebie okresie. Taka zasada istnieje jednak tylko wtedy, gdy pracodawca jest elastyczny w swoim podejściu oraz dopuszcza możliwość negocjacji na tym polu.

Nierozsądne wymówki:

  • Umarł mi ktoś bliski: nigdy nie używaj tej wymówki, jeśli nie jest ona prawdziwa. To najprostsza droga do utraty reputacji, gdy kłamstwo wyjdzie na jaw. To kompromitacja, gdy przez pomyłkę użyjesz ponownie tego argumentu w przypadku osoby, o której śmierci wspominałeś szefowi już wcześniej.
  • Mam awarię samochodu: oczywiście nikt nie będzie mieć pretensji, jeśli użyjesz tej wymówki jednorazowo. Każdy przecież może mieć kłopoty z autem. W dłuższej perspektywie jest to jednak słaba wymówka. Istnieją przecież inne sposoby dojazdu do pracy, chociażby w postaci komunikacji miejskiej lub taksówek, co może zostać Ci zarzucone – podkreślają eksperci Monster Polska.
  • Mam nagłe sprawy osobiste: to tak nieprecyzyjne określenie, że może od razu zrodzić podejrzenia oszustwa i próby wyłudzenia dnia wolnego. Unikaj ogólnikowych stwierdzeń.
  • Mam pilny wyjazd: pamiętaj o zasadzie, że świat jest mały i gdy podczas Twojego rzekomego wyjazdu, spotkasz na ulicy kogoś z biura – nie unikniesz posądzenia o bycie naciągaczem.

Pamiętaj, że wymówki od pracy, w dłuższej perspektywie nie przyniosą Ci nic dobrego. Jeśli jesteś wyjątkowo zmęczony obowiązkami zawodowymi, wystarczy porozmawiać uczciwie z przełożonym i poprosić o kilka dni wolnego na zregenerowanie sił.  Możesz zaproponować także pracę w domu, by nie robić sobie zaległości. Warto wypracować z szefem kompromis i nie uciekać się do kłamstw.

 

Źródło: Materiał poradnikowy Monster Polska

Jedno miejsce pracy przez całe życie? To, co kiedyś było normą, dziś odchodzi w zapomnienie. Rotacja pracowników jest w naszym kraju wysoka i jak wynika z badania Monitor Rynku Pracy Instytutu Badawczego Randstad, w 2015 roku utrzymywała się średnio na poziomie powyżej 27%. Mobilność na rynku pracy ściśle skorelowana jest z wiekiem. Najczęściej (średnio co 14 miesięcy) pracę zmieniają Polacy przed 25 rokiem życia. Polacy między 25, a 35 rokiem życia są już bardziej stali – częstotliwość zmiany pracy szacuje się w tej grupie na co cztery lata. Czy częste zmiany są dobre? Jak dbać o swój zawodowy profil, by nie budziły wątpliwości pracodawcy?

Wysoki odsetek osób, które zmieniły pracę w poprzednim roku (europejska średnia wynosi 20%) ma różne przyczyny – umowy „śmieciowe”, niezadowalające zarobki, brak możliwości rozwoju. Zjawisko częstego zmieniania pracy występuje na całym świecie i coraz bardziej obfite CV przestaje już budzić zdziwienie rekruterów. Jak pokazują najnowsze dane Bureau of Labor Statistics (amerykańska instytucja rządowa zajmująca się rynkiem pracy), osoby z pokolenia „millenialsów” (urodzone po 1980 roku) mogą pochwalić się sześcioma miejscami pracy jeszcze przed ukończeniem 26 roku życia. Jak przekonują eksperci serwisu Monster Polska, bycie „skoczkiem” nie jest już przeszkodą w szukaniu nowej pracy. Jeśli nie jest chaotyczne, może być nawet wręcz przeciwnie. Takie osoby charakteryzuje pewien zestaw pożądanych dziś na rynku cech i kompetencji. Jak będąc „skoczkiem” przekonać do siebie rekrutera i kiedy przychodzi moment, w którym jednak powinniśmy zacząć się martwić, że lista miejsc pracy w CV jest zbyt długa?

Przekuj zmiany na swoją korzyść

Rynek pracy nieustannie zmienia się w każdym aspekcie. Zaczynamy mówić o „rynku pracownika”, w którym to pracownik dyktuje warunki. Rzutuje to na mobilność pracowników i widoczne w niemal każdej branży roszady między firmami. Wpływa na to również coraz większa liczba head hunterów, których zadaniem jest wręcz wyciąganie najlepszych pracowników z jednych firm i rekomendowanie ich do pracy w innych. Specjaliści od rekrutacji jeszcze kilka lat temu patrzyli nieprzychylnym okiem na zbyt bogate w stosunku do przepracowanych lat doświadczenie. Dziś dostrzegają coraz więcej walorów takiego stanu. Jakie są zatem zalety „skoczków”?

  • Zróżnicowane doświadczenie – praca w kilku rożnych firmach, przy odmiennych projektach i dla różnych klientów to skarbnica wiedzy, jakiej nie da się znaleźć w żadnej książce i na żadnej uczelni. Każde takie doświadczenie wiele wnosi do zawodowego dobytku pracownika. Pozwala patrzeć na problemy z różnych perspektyw, szybciej dostrzegać pewne komplikacje i skuteczniej na nie reagować.
  • Unikalna wiedza – doświadczenie „przyniesione” z różnych miejsc ma także jeszcze jedną ważną zaletę – to możliwość poznania sposobu myślenia i funkcjonowania konkurencji. „Skoczek” pracujący dla różnych firm z tej samej branży może wnieść do kolejnego przedsiębiorstwa nowości, które usprawnią pracę i pomogą w odnoszeniu kolejnych sukcesów.
  • Pewność siebie i odwaga – każda zmiana pracodawcy to zmiana środowiska, konieczność nauczenia się nowych rzeczy i nawiązania relacji z nowymi współpracownikami oraz mierzenie się z nieznanymi dotąd wyzwaniami. Mogą sobie na to pozwolić tylko osoby pewne siebie i swoich umiejętności. Oczywiście stanowi to prawdziwą wartość tylko wtedy, kiedy taka postawa poparta jest rzeczywistymi kompetencjami.
  • Zorientowanie na rozwój – osoby, które zmieniają miejsce zatrudnienia w trosce o własny rozwój zawodowy przyczyniają się także do rozwoju firmy. Zdobyte doświadczenie, stałe szlifowane umiejętności i chęć osiągania kolejnych sukcesów może stać się doskonałym motorem napędowym dla przedsiębiorstwa. Taka osoba wprowadzi do firmy świeży powiew i swoimi pomysłami może pobudzić do działania także znudzonych już swoją pracą wieloletnich pracowników.
  • Zorientowanie na cel – niektórzy uznają jeszcze „skoczków” za osoby nielojalne, jednak coraz częściej zauważa się, że mimo, iż nie identyfikują się z długodystansowymi celami firmy, są świetnymi członkami zespołu i dążą do maksymalizacji osiągnięć – swoich, a zarazem osób, z którymi przyjdzie im współpracować. Nową pracę zaczynają po to, by iść w górę, więc robią wszystko, by ich praca przynosiła jak najlepsze efekty.

Rozwaga w działaniu

Zupełnie naturalne jest, że na więcej mogą pozwolić sobie osoby młode, dopiero wchodzące na rynek pracy. Częste zmiany w ich przypadku są wynikiem poszukiwania własnej zawodowej ścieżki. Ci, którzy mają już kilkuletnie doświadczenie również nie muszą się ich obawiać, jednak powinny zachować większą rozwagę w działaniu. Wymienione wcześniej zalety „skoczków” są niewątpliwe, jednak aby być traktowanym poważnie na rynku pracy, kariera powinna być odpowiedzialnie i rozsądnie planowana. Zmiany nie będą postrzegane negatywnie, jeśli każda z nich wnosi do życia zawodowego nowe kompetencje i świadczy o pięciu się po szczeblach kariery. Jeśli już zmieniasz pracę, rób to odpowiedzialnie – staraj się, by każde nowe stanowisko dawało ci nowe kompetencje i nie degradowało cię na drabinie stanowisk. Jeśli chcesz, żeby odbierano cię poważnie dbaj też o ciągłośč – kolejne stanowiska powinny być ze sobą powiązane. Skakanie po różnych branżach może świadczyć o tym, że ciągle nie możesz zdecydować się na konkretną ścieżkę rozwoju i powodować brak zaufania ze strony potencjalnych pracodawców – radzą eksperci Monster Polska.

Warto w tym wszystkim pamiętać, że mimo iż w częstym zmienianiu pracy można znaleźć wiele plusów, a przemyślane decyzje nie powinny być trudne do wytłumaczenia w czasie kolejnej rozmowy rekrutacyjnej, powinniśmy na pewnym etapie kariery zadbać o umiar. Według badań przeprowadzonych przez jedną z amerykańskich firm rekrutacyjnych na grupie ponad 300 rekruterów, wątpliwości budzą osoby, które w ciągu sześciu lat pracowały w około 10 miejscach, czyli nie spędziły w jednej firmie więcej, niż około 8 miesięcy. Jeżeli jesteś na początku swojej kariery zawodowej weź pod uwagę te liczby. Myśląc o pracy staraj się wybiegać myślą do przodu i przewidywać konsekwencje. Jeśli masz już jakieś doświadczenie zawodowe, ale dotychczas nie zagrzewałeś w kolejnych firmach zbyt długo miejsca rozważ dlaczego tak się działo i opracuj strategię, która sprawi, że kolejne zmiany będą bardziej przemyślane i w przyszłości nie wpłyną negatywnie na odbiór twojej osoby przez rekrutera – podsumowują eksperci Monster Polska.

Źródło: monsterpolska.pl

Sprawdź, ile powinieneś zarabiać!
Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń, a otrzymasz:
Porównaj swoje zarobki do rynkowych stawek płac i dowiedz się, czy nie powinieneś zarabiać więcej.
Poznaj jedenaście wskazówek, jak wynegocjować coś bez negocjowania.
Wybierz jedno z ponad 700 stanowisk. Odbierz za darmo raport o wartości 25 PLN
 

Badanie jest: krótkie (3-5 minut), bezpłatne, anonimowe.

Źródło: wynagrodzenia.pl

 
Choć w pracy ważne jest dla nas wiele rzeczy to nie da się ukryć, że wynagrodzenie jest zwykle podstawowym motywatorem skłaniającym ludzi do podejmowania pracy, angażowania się w nią, a także jej zmiany. Według autorów Diagnozy Społecznej 2013 aż 65% Polaków uznaje wynagrodzenie za najważniejszy składnik swojej pracy zawodowej. Wynagradzanie jest równie istotnym wymiarem funkcjonowania dla samej firmy. Zarówno wielkość nakładów na płace, jak i siła oddziaływania satysfakcji z wynagrodzenia na zachowanie pracowników skłaniają do traktowania wynagrodzeń jako jednej z kluczowych inwestycji. Podobnie jak w przypadku innych inwestycji, ważna jest ich efektywność. Aby była ona jak najwyższa, należy systematycznie mierzyć skuteczność wprowadzanych zmian.

W świetle badań satysfakcjonująca płaca przekłada się na wymierne korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Najczęściej pojawiającym się punktem spornym pomiędzy obiema stronami jest oczywiście wysokość środków finansowych przeznaczanych na płace, jednak podejście oparte na wiedzy pomaga dostosować system wynagradzania do oczekiwań obu stron.

Z licznych danych wynika, że postawy wobec pracy i pracodawcy bardzo silnie powiązane są z tym, jak pracownicy oceniają system płac. Badania pokazują, że osoby, które nie są zadowolone z wynagrodzenia są w mniejszym stopniu zaangażowane w obowiązki zawodowe, osiągają istotnie gorsze wyniki oraz np. częściej spóźniają się do pracy (Greenberg, 1990, Bretz i Thomas, 1992; Spector, 1994; Koslowsky, Sagie, Krausz i Singer, 1997; Curall i in., 2005). Niezadowolenie z płacy wiąże się również z wyższymi wskaźnikami rotacji i absencji oraz aktywnością w związkach zawodowych, a także niższym poziomem lojalności wobec firmy i obniżoną ogólną satysfakcją z pracy (Weiner, 1980; Moorman 1991; Lillydahl,1993; Miceli i Mulvey, 2000). Satysfakcja z wynagrodzenia wśród pracowników jest ponadto jednym z najważniejszych aspektów oceny potencjalnego pracodawcy (IIBR, pracuj.pl „Satysfakcja z pracy 2007”). Jak widać, to czy polityka płacowa firmy jest inwestycją przynoszącą zwrot w postaci podniesionej efektywności pracy, czy stanowi tylko koszt, jest istotnie powiązane z ocenianiem wynagrodzenia przez pracowników.

Niestety, dominująca część Polaków oceniana swoją satysfakcję z wynagrodzenia jako przeciętną. Średni wynik pracowników przebadanych przez platformę badaniaHR.pl wyniósł 2,37 (przy zastosowaniu 5-cio stopniowej skali, gdzie 1 oznacza bardzo niezadowolony a 5 bardzo zadowolony). Jak zatem wynagradzać, aby mieć pracowników zadowolonych i zmotywowanych? Ile firm, tyle odpowiedzi, dlatego rozwiązania każdorazowo powinny być dostosowywane do warunków i możliwości pracodawcy. Odpowiedź na tak zadane pytanie nie jest prosta również dlatego, że jak wskazują badania, nie wystarczy płacić na poziomie mediany rynkowej - a nawet powyżej niej - aby w pełni usatysfakcjonować wszystkich pracowników. Zgodnie z danymi platformy badaniaHR.pl, zadowolenie z wynagrodzenia wśród pracowników zarabiających najwięcej jest co prawda najwyższe, ale oceny tej grupy sięgają pułapu jedynie około 3,5 punktu. Dlaczego tak jest?

Po pierwsze, satysfakcja z wynagrodzenia nie jest konstruktem jednowymiarowym. Nie zależy ona jedynie od wysokości wynagrodzenia netto, ale również od takich czynników jak sposób administrowania płacami, dostępność świadczeń socjalnych czy klarowność zasad naliczania wynagrodzeń. Często by podnieść satysfakcję z wynagrodzenia pracodawcy decydują się na podnoszenie stawek (wg. IIBR i pracuj.pl, podwyżkę otrzymuje prawie 60% ankietowanych rocznie). Obiektywnie parząc, nie można jednak jednoznacznie stwierdzić czy takie postępowanie jest słuszne. Podwyżki finansowe nie dają w efekcie proporcjonalnego wzrostu satysfakcji z wynagrodzenia. Źródłem niezadowolenia pracowników często nie jest wysokość kwoty wpływającej comiesięcznie na konto sama w sobie, lecz inne czynniki, które warto poznać.

Po drugie, wynagrodzenie nie jest pojęciem czysto ekonomicznym, ale w znacznej mierze psychologicznym. Rzeczywistej wartości wynagrodzenia, w tym wartości motywacyjnej, nie wyznaczają listy płac, ale nadaje ją sam pracownik poprzez pryzmat własnych potrzeb i doświadczeń. Zadowolenie z wynagrodzenia rozpatrywane może być jako zgodność pomiędzy korzyściami otrzymywanymi przez człowieka, a oczekiwaniami jakie ma on wobec tych korzyści. Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2015 zrealizowane na przeszło 160 000 pracowników wykazało, że niemal 64% z nich uważa swoje wynagrodzenie za „niesprawiedliwe”. Właśnie sprawiedliwość jest jednym z najważniejszych kryteriów, którymi kierują się pracownicy oceniając swoje wynagrodzenie (Roussel, 1994). Jest ona oceniana w dwóch aspektach – wewnętrznym oraz zewnętrznym. Kiedy pracownik porównuje to, ile wkłada w pracę (czasu, zaangażowania czy kompetencji) i jakie uzyskuje w niej efekty z tym, co dostaje w zamian od pracodawcy, mówimy o ocenie sprawiedliwości wewnętrznej. Jest ona wysoka, jeśli poświęcenie pracownika jest przez niego uważane za odpowiednio uhonorowane. Według danych Sedlak & Sedlak, 62% Polaków uważa się za niedocenianych przez pracodawcę. O ocenie sprawiedliwości zewnętrznej mówimy kiedy pracownik porównuje swój wkład w pracę i zarobki do wkładu i zarobków innych ludzi. Do tego obszaru należą zarówno porównania wewnątrz firmy, jak i zestawianie przez pracownika swojej płacy z wynagrodzeniami na podobnych stanowiskach w innych firmach. Nasze dane wskazują, że w kontekście porównań społecznych 75% Polaków uważa swoje wynagrodzenie za niesprawiedliwe. Oba kryteria oceny sprawiedliwości silnie wpływają na ogólną satysfakcję z wynagrodzenia, a także na postrzeganie pracodawcy. Ponadto, jeśli pracownik uważa się za wynagradzanego w sposób niesprawiedliwy, może obniżać swoje zaangażowanie w pracę aby wyrównać sobie postrzeganą „stratę”.

Wiedzę tę należy mieć na uwadze przystępując do oceny satysfakcji z wynagrodzenia. Po pierwsze, kwestionariusz przeznaczony do badania tego zagadnienia powinien zawierać pytania dotyczące wszystkich najważniejszych aspektów wynagradzania. Dobrym przykładem rzetelnej oceny systemu płac jest kwestionariusz badania satysfakcji z wynagrodzenia udostępniany za pośrednictwem platformy badaniaHR.pl, który zawiera następujące wymiary:
    • satysfakcja z wysokości wynagrodzenia,
    • satysfakcja z otrzymywanych benefitów,
    • satysfakcja z otrzymywanych podwyżek,
    • satysfakcja z systemu wynagradzania w firmie,
    • satysfakcja ze sposobu administrowania płacami w firmie,
    • satysfakcja z wynagrodzenia w porównaniu do innych,
    • satysfakcja z wynagrodzenia w kontekście własnych nakładów.

      Po drugie, aby badanie było rzetelne, każdy z wymiarów powinien zostać zmierzony za pośrednictwem kilku, nieco odmiennych między sobą treściowo pytań. Dla przykładu, aby poznać rzeczywistą opinię pracownika na temat systemu podwyżek w firmie nie wystarczy zapytać jedynie o ocenę wysokości ostatniej podwyżki, która mogła wszak pracownika rozczarować. W takiej sytuacji, pomimo że podwyżki przyznawane są w firmie systematycznie i sprawiedliwie, aspekt ten całościowo uzyskałby niesłusznie zaniżoną ocenę. Poprawnie skonstruowana skala umożliwia poznanie szerszych opinii, dzięki czemu minimalizuje oceny skrajne, mogące wynikać z zastosowania pojedynczych pytań. Trzecią umiejętnością istotną przy realizacji tego typu badań jest zdolność do postrzegania ocen wyrażanych przez pracowników jako pełnoprawnych. Trzeba umieć zaakceptować wyniki badania, nawet jeśli nie stanowią one dla nas logicznego odzwierciedlenia np. list płac czy nie są spójne z naszymi prywatnymi opiniami. Jednocześnie należy być w przygotowanym na konieczność obiektywnego analizować tych danych w kontekście danych z innych źródeł, wszystkie z nich traktując jako równie ważne. Postawy i opinie wyrażane przez pracowników są wynikiem ich indywidualnych procesów oceny, do których my, jako zewnętrzni obserwatorzy, mamy ograniczony dostęp. Fakt, że osoby zatrudnione w jednym z działów uważają swoje wynagrodzenie za najmniej satysfakcjonujące, pomimo że zgodnie z listami płac zarabiają najlepiej, nie powinien odbierać mu w naszych oczach wiarygodności, ale zwracać uwagę na konieczność głębszego rozpoznania problemu.


      Poziom satysfakcji z wynagrodzenia jest efektem subiektywnej oceny pracowników, nie tylko pod kątem wysokości płacy, ale przyjętej w firmie polityki wynagradzania. Na ocenę tę rzutują przy tym czynniki indywidualne, związane m.in. z oczekiwaniami, kontekstem społecznym, sytuacją życiową czy samooceną pracownika. Należy to mieć na szczególnej uwadze wykonując okresowo pomiary satysfakcji z wynagrodzenia oraz wspierając się ich wynikami przy kształtowaniu polityki wynagradzania w firmie. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, wskazujące na to, że samodzielny pomiar satysfakcji z wynagrodzenia mógłby sprawić problemy, warto skorzystać z gotowych rozwiązań, np. udostępnianych za pośrednictwem platformy
badaniaHR.pl
      .



Piotr Jurczak
Sedlak & Sedlak



Bibliografia:

  1. Bochyńska-Śmigielska, E. Badanie satysfakcji z wynagrodzenia – metody kwestionariuszowe, [w:] www.wynagrodzenia.pl.
  2. Heneman, G. Schwab, D. P. (1985), Pay Satisfaction: its multidimensional nature and measurement, International Journal of Psychology, nr 20, s. 129-141.
  3. Heneman, G. Schwab, D. P. (2007), Pay Satisfaction Questionnaire.
  4. IIBR, pracuj.pl, (2010), Satysfakcja z pracy.
  5. Judge, T. A. Welbourne, T. M. (1993), Dimensionality of the Pay Satisfaction Questionnaire: A Confirmatory Factor Analytic Investigation, Center for Advanced Human Resource Studies.
  6. Liu, B. Tang, N. Zhu, X. (2007), A Validity Study of the Pay Satisfaction Questionnaire in the Mainland of China.
  7. Miceli, M. P. Lane, M. C. (1999), Antecedents of pay satisfaction: A review and extension, I. K. Rowland & G.R. Ferris (Eds.), Research in Personnel and Human Resources Management. Greenwich, CT: JAI Press, , s. 235-309.
  8. Morgenson, M. Campion, M. A. Maertz, C. P. (2001), Understanding pay satisfaction:the limits of a compensation system implementation, Journal of Business Psychology, vol. 16, nr 1, s. 133-149.
  9. Roussel, P. (1994), Questionnaire de Satisfaction à l'égard de la Rémunération.
  10. Sedlak, K. Kwestionariusz Satysfakcji z Wynagrodzenia – wersja polska, www.wynagrodzenia.pl.
  11. Sturman, M. C. Short, J. C. (2000),Lump-sum bonus satisfaction: testing the construct validity of a new pay satisfaction dimension, Personnel Psychology, nr 53, s. 673-700.

 

Data publikacji: 26.01.2016
Źródło: rynekpracy.pl

Dobrze wiesz, że nie należy zakładać dżinsów na rozmowę kwalifikacyjną, ale czy jesteś równie zaznajomiony z zasadami networkingu? Jeżeli do zdobywania kontaktów zawodowych podchodzisz bezceremonialnie, możesz całkowicie zniechęcić potencjalnych partnerów biznesowych. Zapoznaj się z najbardziej powszechnymi błędami networkingu, dzięki czemu będziesz mógł ich uniknąć.

 

Nie czekaj

Większość osób zaczyna dbać o swoje kontakty biznesowe dopiero po utracie pracy. Efektywny networking oznacza kreowanie kontaktów i relacji z potencjalnymi partnerami biznesowymi przede wszystkim wtedy, kiedy jesteśmy zatrudnieni.

Bądź świadomy

Jeżeli wybierasz sie na spotkanie, na którym możesz zdobyć sporo ciekawych kontaktów, zastanów się dokładnie, jaki cel chcesz osiągnąć. Szukasz pracy? Jeżeli tak, czy jest to jakieś konkretne zajęcie, czy po prostu potrzebujesz zmiany? Szukasz kontaktów biznesowych czy może osoby, która byłaby mentorem w danej dziedzinie? Jeżeli ktoś zaczyna z Tobą rozmawiać musisz wiedzieć, w którą stronę chcesz poprowadzić dyskusję. Jeżeli sam nie wiesz czego oczekujesz, nie uda Ci się.

Bądź przygotowany

Każde spotkanie, gdzie możesz nawiązać ważne biznesowe kontakty, traktuj jak wielkie wystąpienie. Musisz być bardzo dobrze przygotowany. Ćwicz odpowiednią wymowę oraz możliwe odpowiedzi, ponieważ możesz mieć okazję wypowiedzieć się na temat własnych planów zawodowych i celów jakie chcesz osiągnąć – radzą eksperci portalu monsterpolska.pl.

Pamiętaj o wizytówkach

To dość niezręczne, gdy prowadzisz ciekawą rozmowę i w pewnym momencie sięgasz po serwetkę, by zapisać na niej numer telefonu. By uniknąć takich sytuacji zainwestuj dodatkowe pieniądze w profesjonalne wizytówki wydrukowane na papierze dobrej jakości.

Poważnie brzmiący adres e-mail

Oczywiście Twoi znajomi mogą Cię znać jako szaloną_karolinę czy wesolego_romka, ale w kontaktach biznesowych pamiętaj o odpowiednim adresie e-mail.

Szanuj czas rozmówcy

Każdy chce jak najlepiej wykorzystać spotkanie biznesowe i zdobyć wachlarz nowych kontaktów. Szanuj jednak czas swojego rozmówcy i nie pozwól mu się Tobą zmęczyć. Jeżeli kontaktujesz się telefonicznie bądź e-mailowo, pamiętaj, że druga strona ma jeszcze inne obowiązki.

Zadbaj o odpowiedni strój

Wybierając sie na spotkanie, na którym chcesz zdobyć zawodowe kontakty, zadbaj o odpowiednią prezencję. Wyglądaj schludnie, pamiętaj o manierach, bądź wyprostowany i miej mocny uścisk dłoni. Zachowuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, okazuj mu szacunek. Takie rozmowy na spotkaniach biznesowych mogą być próba generalną przed rozmową kwalifikacyjną. Na pewno chcesz zostać dobrze zapamiętany przez osobę, która w przyszłości może pomoc Ci w znalezieniu pracy.

Daj się zapamiętać

Ludzie z kontaktami, zajmujące wysokie stanowiska  spotykają bardzo wiele osób, jednak zapamiętują nielicznych. Zadbaj o to, aby wyróżnić sie z tłumu. Bądź asertywny, zachowuj się jak urodzony przywódca. Jednak nie przesadzaj. Chcesz przecież pokazać się jako osoba pewna siebie, nie nieznośna.

Nie zniechęcaj się

Jeżeli ktoś mówi, że nie jest w stanie zaproponować Ci w tej chwili niczego ciekawego, nie zniechęcaj się i zapytaj jakie są widoki na przyszłość. Zorientuj się czy Twój rozmówca nie ma znajomych, którzy poszukują pracownika właśnie takiego jak Ty. Zapytaj, jaki powinien być Twój następny krok. Wytrwałość jest dowodem na prawdziwe zainteresowanie i może pomóc osobie, z którą się kontaktujesz wpaść na pomysły, które mogłaby przeoczyć w innej sytuacji.

Bądź prawdomówny

To bardzo kuszące powołać się na kogoś bez jego wiedzy, by pomóc sobie w umówieniu się na ważne spotkanie. Jednak należy pamiętać, że kłamstwo zawsze może wyjść na jaw. Osoba, z którą sie spotkasz, zorientuje się, że nie byłeś szczery i w rezultacie spalisz za sobą nie jeden, a dwa mosty.

Okaż wdzięczność

Po każdej rozmowie wyślij krótkie podziękowanie, maila lub zadzwoń. Daj znać rozmówcom czy ich wskazówki okazały sie skuteczne. Jeżeli z jakiegoś powodu zakończysz szukanie pracy, daj znać osobie, która Ci pomogła. Może Ci się wydawać, że to koniec Waszego kontaktu, ale nigdy nie wiadomo kiedy Wasze ścieżki na nowo sie skrzyżują.

Kiedy osiągniesz sukces zawodowy nigdy nie zapominaj o tych, którzy pomogli Ci dotrzeć do celu. Oddaj przysługę i pomóż komuś innemu.

 

Źródło: Tekst poradnikowy Monster Polska

"Jak wynika z najnowszych danych Eurobarometru, zdaniem 55% Europejczyków sytuacja gospodarcza w ich kraju jest co najmniej dobra, z czego 8% uznaje ją za bardzo dobrą. Warto więc sprawdzić, czy ma to odzwierciedlenie w ich przewidywaniach na temat rynku pracy w 2016 roku i czy te opinie są zbieżne z prognozami Komisji Europejskiej na nadchodzący rok."

Cały artykuł  "Prognozy rynku pracy w Unii Europejskiej na 2016 rok"

Źródło: portal rynekpracy.pl Sedlak & Sedlak

Stres towarzyszy człowiekowi nie tylko w codziennym życiu, ale również w pracy. Według badań przeprowadzonych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), ponad połowa Polaków (53,3%) odczuwa stres w pracy. W Europie wyprzedzają nas tylko Grecy i Turcy. Stresujemy się przy wykonywaniu codziennych obowiązków, jak i w związku z wyjątkowymi sytuacjami, np. przed ważnym spotkaniem biznesowym. Jak radzić sobie z nerwami, by nie skompromitować się przed klientem albo szefem?

Dobre przygotowanie to podstawa

Im mniej jesteśmy przygotowani i nie mamy wystarczającej wiedzy na temat danego tematu, tym miotają nami większe emocje, które rodzą stres. Wynika on z obawy o negatywne zakończenie spotkania czy braku wiary w swoje umiejętności. Być może brzmi to banalnie, jednak warto ciągle przypominać sobie jak ważne jest solidne przygotowanie się do danego spotkania. Niezastąpione mogą okazać się zwykłe notatki, które pomogą nam uporządkować myśli i płynnie przechodzić przez kolejne tematy. Mogą posłużyć także jako mała ściąga, jeśli mamy do przekazania większą liczbę danych. Dzięki temu, nie trzeba zaprzątać sobie głowy zapamiętaniem dużej ilości liczb czy nazw, co mogłoby powodować dodatkowe zdenerwowanie. Ustal jaki jest cel spotkania i pod tym kątem się do niego przygotuj. Zastanów się jakie pytania mogą paść i jak na nie odpowiedzieć. Przewidując różne możliwe scenarius ze poczujesz się pewniej – podpowiadają eksperci monsterpolska.pl. Trzeba też uświadomić sobie, że stres jest naturalną reakcją organizmu na nietypowe sytuacje i nie da się go pozbyć zupełnie. Można go jednak skutecznie redukować.

Pozytywne nastawienie

Myślenie o spotkaniu jako szansie na odniesienie sukcesu również pomaga w zmniejszaniu poziomu stresu. Wiara w siebie i swoje umiejętności jest o wiele bardziej budująca niż myślenie o porażce. Często stosowaną techniką przez aktorów, sportowców czy prelegentów jest wyobrażenie swojego zwycięstwa i sytuacji w której go osiągają. Jeśli mamy problem z wiarą we własne umiejętności, warto nad tym pracować i zacząć doceniać swoje kompetencje, wiedzę i doświadczenie. Równie ważne jest odpowiednie nastawienie w kontakcie z ludźmi. Osoby, które się uśmiechają i wyrażają pozytywny stosunek do otoczenia łatwiej nawiązują relacje i przyciągają do siebie innych. Wybierając się na spotkanie biznesowe pamiętajmy o skupieniu się na swoich mocnych stronach i uśmiechu. Pomoże to przełamać pierwsze lody i sprawnie przejść przez spotkanie. 

Wypoczynek i aktywność

Merytoryczne przygotowanie do spotkania jest niezwykle istotne, jednak warto też pamiętać o innych aspektach. Często w natłoku zadań i obowiązków zapominamy o sobie i zadbaniu o odpowiednie samopoczucie. Aktywny tryb życia, hobby, które pomaga oderwać się od myślenia o pracy i zapewnienie sobie odpowiedniej ilości czasu na relaks jest bardzo ważne w codziennej walce ze stresem. Jeśli czujesz, że nadchodzące spotkanie powoduje intensywniejsze niż zwykle zdenerwowanie, postaraj się dzień przed zapewnić sobie czas na odpoczynek. Może to być wyjście do kina, spacer, czy trening. W zależności od tego, co sprawia ci przyjemność. Dzięki temu odpoczniesz, zrelaksujesz się, pobudzisz hormony szczęścia, co pomoże ci zwalczyć stres. Pamiętaj też, aby porządnie się wyspać – radzą eksperci monsterpolska.pl.

Ograniczenie stresujących czynników

Problem ze znalezieniem adresu? Widmo spóźnienia przez autobus stojący w korku? To sytuacje, które dodatkowo potęgują stres przed ważnym spotkaniem. Można ich jednak uniknąć, odpowiednio podchodząc do sprawy. Jeśli udajemy się w nieznane nam miejsce, warto dokładnie sprawdzić gdzie znajduje się siedziba firmy, od której strony jest wejście, jak dojść od najbliższego przystanku, ewentualnie jakie są warunki parkingowe. Pomogą nam w tym mapy satelitarne, które bez problemu znajdziemy w internecie. Jeśli na spotkanie wybieramy się komunikacją miejską, dobrze jest sprawdzić wcześniej jakimi środkami dotrzemy na miejsce najszybciej i ile czasu może nam to zająć, a następnie dodać do tego jeszcze ok 15 minut, aby mieć odpowiedni zapas. Jeśli na spotkanie wybieramy się autem, sprawdzamy różne trasy dojazdowe i ryzyko korków oraz ewentualne objazdy. Te proste tricki pomogą uniknč ć niepotrzebnego zdenerwowania.

Stosując powyższe metody z pewnością nie pozbędziemy się stresu całkowicie, ale zredukujemy go na tyle, by spokojnie przejść przez spotkanie. Warto pamiętać, że odrobina stresu może zadziałać na nas motywująco, dlatego dobrze jest go zaakceptować i z niego skorzystać. Przed samym spotkaniem pamiętajmy też o podstawie, jaką jest prawidłowe, głębokie oddychanie, które zapewni dostarczenie odpowiedniej ilości tlenu do mózgu, dzięki czemu łatwiej będzie nam skupić się na tym, co mamy do powiedzenia, jasno wyrazić swoje myśli i dobrze wypaść przed klientem.

Źródło: monsterpolska.pl

Wysłanie CV do wybranej firmy może być dobrym sposobem na przekonanie pracodawcy do stworzenia stanowisko pracy właśnie dla Ciebie. Wystarczy to zrobić w odpowiedni sposób. Jeśli chcesz pracować w konkretnej firmie, zapoznaj się z poradami naszego eksperta.

Odkryj ukryte wakaty

Czasem, aby znaleźć wymarzoną posadę, trzeba szukać nie tylko wśród publikowanych ofert pracy. Nie każdy pracodawca bowiem je publikuje. I w takich sytuacjach warto przesłać CV do właściwej osoby lub też działu HR naszego wymarzonego pracodawcy lub też zostawić je w bazie CV. Potrzebne informacje najszybciej znajdziesz na stronie firmowej. Możesz również zadzwonić i zapytać kto odpowiada w firmie za rekrutację.

Odrób pracę domową

Wiele osób szukających pracy w ten sposób, wpada w pułapkę, wysyłając CV dokładnie takie samo, jak w przypadku odpowiedzi na konkretną ofertę pracy. Takie podejście zniechęca potencjalnego pracodawcę ponieważ nie jest ono dostosowana do indywidualnych potrzeb firmy i jej profilu działalności. Dlatego zbierz jak najwięcej informacji o wybranej przez Ciebie firmie wykorzystując do tego celu Internet. Warto też przeanalizować oferty pracy, jakie zamieszczali poprzednio lub też poszukać tych publikowanych przez firmy konkurencyjne. Wykorzystaj potencjał networkingu albo po prostu zadzwoń i spróbuj nieformalnie podpytać o potrzeby firmy w zakresie rekrutacji.

Dodatkowo przygotuj list motywacyjny, w którym wyjaśnisz swoje motywacje dotyczące wyboru właśnie tej firmy na potencjalnego pracodawcę. Nie zapomnij również podzielić się swoją wiedzą na temat firmy, jej produktów, czy też usług. To dodatkowy plus u pracodawcy świadczący o Twoim zaangażowaniu i świadomości wyboru oraz profesjonalizmie. Pracodawcy lubią zatrudniać osoby, które są pasjonatami ich marki, firmy – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Dzięki takiej strategii zyskasz dodatkowe punkty.

Sprzedaj siebie

W przypadku, gdy to decydujesz o wyborze swojego potencjalnego pracodawcy, musisz stworzyć CV pod kątem stanowiska, które być może nie istnieje lub nie ujrzało jeszcze światła dziennego. Nie wyklucza to jednak Twojej szansy na nową posadę. Dlatego musi być ono napisane w pełni profesjonalnie, a Twoje kwalifikacje i sukcesy opisane w sposób, który pozwoli pracodawcy Cię zapamiętać, a gdy zdecyduje się uruchomić rekrutację na nowe stanowisko jako pierwszy się o tym dowiesz. Daj pracodawcy powód, aby zanotował Twoje dane. Wyraźnie zaznacz jakim stanowiskiem lub pracą jesteś zainteresowany oraz co możesz zaoferować nowemu pracodawcy. Sprzedaj siebie, pokazując swoje umiejętności, wiedzę i doświadczenie. Nie ograniczaj siebie do jednej specyficznej roli, jaką pełniłeś w poprzedniej firmie – zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. To jest Twój pierwszy krok ku nowej pracy w wymarzonej firmie. Przemyśl go dobrze i przygotuj się odpowiednio.  

Sprawdź losy wysłanych dokumentów

Nie czekaj, aż pracodawca odpowie na Twoje CV, ponieważ prawdopodobnie otrzymuje on wiele aplikacji każdego dnia. Telefon lub e-mail tydzień później to dobry sposób, aby nawiązać osobisty kontakt. To też okazja, aby ocenić, czy jest szansa na to, że będziesz rozpatrywany jako kandydat w sytuacji, gdy pracodawca będzie potrzebował pracownika o takim jak Ty profilu. Takie przypomnienie świadczy też o Twoim zaangażowaniu – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Pamiętaj, że wysyłając CV musisz zaprezentować się jako świetny kandydat, a nie osoba desperacko poszukująca pracy. Aktywnie szukając nowych możliwości, pokazujesz, że jesteś osobą z inicjatywą, masz motywację, żeby pracować dla konkretnej firmy  i wyróżniasz się na tle konkurentów.

 

Źródło Monster Polska - tekst poradnikowy